Glosa: Proč skončil Newsweek? Protože byl špatný. O trhu to nic nevypovídá

20.12.2016 12:28

Časopis Newsweek skončil. Namále má i Strategie. Na stáncích se dá koupit i poslední číslo časopisů Maxim a inStyle. Před rokem skončila i legendární česká verze časopisu Bravo. Tamtamy ze CNC vysílají zprávy o tom, že na krajíčku má i časopis ForMen. Nastává se soumrakem českých novin, které meziročně klesají zhruba o osm procent, i soumrak českých časopisů? 

Na první pohled by se to mohlo zdát, protože poklesy zažívají i mnohé další týdeníky, včetně těch bulvárních, a další se na vrcholu drží jenom díky pochybným elektronickým prodejům. Ale první pohled klame. Trh neumírá - jenom se transformuje a udrží se na něm prostě jenom ti, kteří budou pro čtenáře zajímaví nebo užiteční. Časopis Bravo byl reliktem doby před internetem. Lidé, kteří po jeho ukončení ronili slzy na Facebooku, už ani nevěděli, že časopis ještě vychází. Ti, kdo zažili slávu časopisu, z něj vyrostli a nová generace už na informace o hvězdách hudebního nebe má Instagram, Facebook a YouTube. A na informace z kdysi populární rubriky "Láska, sex a něžnosti" tisíce stránek na internetu (i s videem). Maxim se také přežil. Fórků, vtipů a odhalených holek, které v posledních číslech přinášel, je také plný internet. Strategie, která mnoho let udávala trendy a přinášela zásadní informace ze světa médií, marketingu a reklamy, také mnoho let stagnovala - částečně vinou vydavatele, z části proto, že moudra lídrů ze světa marketingu a reklamy teď může člověk číst denně v jejich statusech na Facebooku a Twitteru. Už si kvůli tomu nemusí kupovat časopis. 

Newsweek, ten ale pro změnu nenahradilo nic, ten byl zbytečný od svého začátku. Už po prvních číslech jsem si v jednom z vydání nedělní rubriky Týden v médiích povzdechl, že časopis tak trochu připomíná komerční přílohy deníků - vypadá to hezky, nikoho to neurazí, ale ani nenadchne. A to je ten problém. Newsweek neměl duši. Byl to produkt dělaný unavenými čtyřicátníky pro... no vlastně pro koho? Myslím, že v tom neměla redakce celou dobu jasno a veletoče na pozicích redaktorů a šéfredaktorů tomu nepomohly. Newsweek končí po zásluze. Po zásluze za to, že byl nudný, nezajímavý a nevěděl čí je a pro koho je. Takhle se dnes časopis prostě dělat nedá. 

O trhu pády těchto časopisů ale nic nevypovídají. Stačí se podívat na čísla, která třeba dělá Respekt. Tam přesně ví, kdo je jejich čtenář a o jaký obsah má zájem. A dodávají mu ho v adekvátní kvalitě. Respekt proto v posledních měsících pomaličku roste. Mimo jiné třeba v oblasti předplatného. Jeho růst je zdravý - stojí na pevných základech. (Jiná otázka je, jak je na tom s inzertní výkonností, ale čtenářskou přízeň si časopis drží).

Stejně tak o tom, že když se časopis dělá dobře, čtenáři to ocení, vypovídá neuvěřitelný úspěch týdeníku TÉMA, který stejně jako MediaHub.cz vydává mediální dům MAFRA. TÉMA v říjnu prodalo na stáních 31 867 kusů. To je třikrát víc než třeba tradiční Týden. Časopis stále roste a na trhu už jej dnes mnoho zavedených titulů kopíruje. Ať už jde o témata - nebo titulní strany. No a poslední příklad úspěchu je Forbes - stejný vydavatel jako u Newsweeku, ale tady přesně ví, pro koho je časopis určen a že jeho síla je mimo jiné v tom, že přebírá skvělé články ze zahraničního vzoru. 

Časopisy mají na českém trhu ještě dlouhou a skvělou budoucnost. Odpadat prostě budou jenom ty špatné, nezajímavé a ty, které se z nějakého důvodu přežily. A třeba tak uvolní místo něčemu lepšímu. Jak ukázalo TÉMA, prosadit nový časopis není až tak těžké, když se ví jak na to. 

Podobný obsah