Karel Křivan: Rok 2017 v PR bude rokem černé a bílé

2.1.2017 09:38

Politické PR uplynulých dvaceti let bylo ve znamení odstínů šedi. Programy politických stran hlavního proudu se vzájemně překrývaly a lišily v detailech. Stratégové spíše vylaďovali “odstíny šedi” než že by se pouštěli do nějakých výrazných a jasných stanovisek. A když se objevil nový úspěšný marketingový prvek, hned ho ostatní přejali a rozmělnili. Příkladem může být Blairova nová levice nebo zezelenalé programy všech evropských stran zprava doleva.

Nyní přichází doba razantních slov a rozhodnutí typu: ano/ne. Brexit nebo Trumpova kampaň v loňském roce jsou toho typickým příkladem. Není čas na nuance, volič se musí rozhodnout jednoznačně. Nutnost tvrdých rozhodnutí vede k brutalitě slovního projevu. Politický newspeak nefunguje a mistři mnoha slov o ničem ztrácejí. Vítězí lidé schopni jednoduše a prostě pojmenovat problémy a současně navrhnout jednoznačná řešení. Vše se jim pak musí vejít do 140 znaků jednoho tweetu.

Protože tomuto typu komunikace nahrává i neustávající růst moci sociálních sítí. Není čas na dlouhé vysvětlování, lidé nečtou expertní stanoviska (jestli je kdy četli). Lajkují a sdílí se vtipy, zkratky a výstižné vizuály. Řečeno slovníkem tak populárních kuchařských show - rok 2017 v politickém PR nebudeme vařit bramboračku, ale smažit biftek. Bude záležet na surovině, rozpálené pánvi, pak rychle obrátit a včas vyndat. Žádné míchání, složité směsi koření a táhlé vaření. A stejně jako dobře udělaný biftek to bude uvnitř krvavé a zvenku pěkně opepřené. Víc než o složitou přípravu půjde o správné načasování, nanejvýš se to PR menu doplní několika ostrými omáčkami.

V Česku se nyní zdá, že volič bude při parlamentních volbách řešit otázku Babiš ano/ne a při prezidentských Zeman ano/ne. U těch ostatních bude záležet, zda máte k bifteku raději chleba nebo hranolky, ale pro konečný výsledek to nebude až zas tak důležité.

Očekávaný způsob komunikace těžko změní nějaká nová PR strategie. Muselo by přijít něco mnohem silnějšího. Buď eskalace stávajících problémů bude vyžadovat jiný typ osobností než jaký je nám dosud znám nebo účastníci kampaně nabídnou sami takovou výraznou osobnost, která zastíní současné lídry pelotonu. Ale to by musel být někdo, kdo by byl ještě jasněji bílý nebo ještě temněji černý (záleží na úhlu pohledu). Nové pohledy na tu samou věc nebo noví reprezentanti stejných témat zřejmě nepochodí. V politickém PR roku 2017 nebude stačit se účastnit, budete muset vyhrát. Čeká nás zajímavý rok, který díky výše napsanému změní politickou komunikaci k nepoznání. Kreativní a nápadití lidé se mají na co těšit, ti ostatní musí doufat, že se dožijí nudnějších dob. Na zdraví a na vítězství přátelé.

Podobný obsah