31.07.2017, 14:04

Recenze: Jak jsem potkal cirkus – Ondřej Suchý znovu dokazuje, že je génius vyprávění

Ondřeje Suchého fascinují cirkusy od školních let, čemuž já osobně naprosto nerozumím. Neznám totiž nic děsivějšího než cirkusového klauna. Když mě tedy šéfredaktor pověřil recenzí na nový rozhlasový projekt Jak jsem potkal cirkus, chtěl jsem ho zabít a marně přemýšlel, za co se mi chce pomstít. A nejspíš nejsem sám, kdo klauny považuje za nepříjemné podivné bytosti. Přistupoval jsem proto k pořadu více než opatrně...

Zdroj: ČTK/Šulová Kateřina

Jenže, když se věci chopí Ondřej Suchý, tak přestože je jeho seriál klaunů plný, neděsil mě. Naopak, dosud odvysílané díly (seriál je ve své polovině a první díly můžete najít v rozhlasovém archivu), jsem si náramně užil. Autor tady vážně odvedl neuvěřitelně pečlivou práci: prohrabal se stovkami hodin rozhlasových, televizních a filmových pořadů, pozval si do studia známé osobnosti (Jiřího Lábuse, Hanu Hegerovou a další) a připravil neuvěřitelně komplexní exkurzi do historie cirkusů, ať už těch státních v padesátých letech, tak i těch zahraničních. Dozvíme se třeba, jak americká groteska ovlivnila klaunská vystoupení, zda totalita změnila mentalitu cirkusáků, a kdo ze známých osobností chtěl v mládí k cirkusu utéct. A k tomu všemu v jednotlivých dílech autor vytáhne znovu na světlo vzácné nahrávky z rozhlasového archivu, ve kterých se objeví třeba světově proslulý klaun Grock, arménský mim Leonid Jengibarov, či rozhovory se švýcarským klaunem Dimitrim nebo českým principálem Jaromírem Joo.

Z každé minuty seriálu je vidět to nadšení, se kterým se Ondřej Suchý pustil do mravenčí práce s dohledáváním materiálů a jak ho prostředí cirkusů fascinuje. Člověk by se díky němu nakonec ty cirkusy i naučil mít rád a na chvíli i zapomněl na svou fobii z klaunů.

Teď ale vážně. Navzdory zmiňované fóbii jsem vážně rád, že Český rozhlas dal Ondřeji Suchému volnou ruku, aby vytvořil něco, o čem už teď mohu s klidem prohlásit, že se stane součástí zlatého fondu mluveného slova.

Pokud už vás na dovolené unavuje číst stále dokola ty samé časopisy, zkuste si na lehátku u vody pustit do uší jeden z dílů seriálu Jak jsem potkal cirkus. Věřte, že to bude velmi příjemná půlhodinka. A to tam je těch klaunů opravdu hodně!

Oficiální anotace: Jak jsem potkal cirkus

Třináct setkání Ondřeje Suchého s fenoménem cirkusu, s klauny apod. Jednotlivé díly připomenou hvězdy němých grotesek v manéži, vliv americké grotesky na cirkusové klauny, klauny pro děti, tradici ruských cirkusů, Cirkus Humberto a Eduarda Basse, Voskovce a Wericha, nejslavnější cirkusy, vyprávění o umělcích, kteří milovali cirkus a inspirovali se jím. Závěrem dojde také na fenomén nového cirkusu, který dnes prožíváme. Nejde o vědecké pojednání, ale o vyprávění „kluka“ celoživotně cirkusem okouzleného. Zkrátka a dobře – Cirkus bude!