12.08.2017, 13:26

Karel Křivan: V síti nebo v pytli?

Denně přibývá na světě jeden milión účtů na sociálních sítích. Z módy se stal trend a z trendu samozřejmost. Denně řeší lidé v reklamních a PR agenturách co s tím - Jak oslovit lidi, kteří jsou někde na síti. Problémem je, že na to jdeme od konce. Je to jako bychom oslovovali lidi v hospodě, aniž bychom tušili, proč do té hospody přišli. Rozhodně ne za reklamou. A tak se vtíráme.

Karel Křivan: V síti nebo v pytli?

Reklama se vždy snažila splynout z cílovou skupinou - "být jedním z nich". Přesto spíše vytvářela paralelní svět. Načančaný, ideální, běloskvoucí. Sociální sítě s lidmi připravenými komunikovat, to je pro děvčata a chlapce z komunikačních agentur jak červený hadr na býka. Stačí tam být, vtipně tak nějak lidově pohovořit a přitom se nenápadně zmínit o produktu či službě. A máme je. Přesto se zdá, že to úplně nefunguje.

Lidé nechodí na sociální sítě nakupovat. Jsou tam, protože si chtějí popovídat, pochlubit se, seznámit, něco se dozvědět (naivkové). Narazí-li přitom na nabídku, která je zaujme – kliknou. A o to nyní běží. Donutit lidi klikat. Prvním předpokladem je tedy zaujmout. Problém je, že vzbudit pozornost nemusí vždy znamenat cestu k prodeji. A tak počet fanoušků se vůbec nemusí rovnat počtu zákazníků. Je to jako z vtipnou reklamou. Všem se nám líbí tak moc, že mnohdy zapomeneme zda byla na banku či holítko. Cesta od zachycení lidí do tenat sociálních sítí k nákupu tak může být delší než se z počátku zdálo.

Facebook a další virtuální shromaždiště potencionálních zákazníků tak zatím zůstávají jen místem, o kterém s jistotou může říct jediné: jsou tam. Lidé s peněženkami a platebními kartami. Ani to, že je přivedeme do firemních profilů ještě stále neznamená úspěch. Klidně si bude prohlížet zajímavá videa na profilu limonády A, ale v obchodě či e-shopu si koupím limonádu B. Protože ... Protože jedna věc je, co lidi baví dělat u počítače a druhá, čím zahánějí žízeň.

Sociální sítě a zručnost s jejich ovládáním se nestaly samospasitelným nástrojem prodeje. Jen dalším prostorem, kde zákazníka můžeme oslovit. Je to stejné jako když celé rodiny seděly na gauči před televizními obrazovkami. Věděli jsme, že tam jsou, ale dalo hodně práce je donutit vstát a jít si objednat naše zboží. Kreativita, nápaditost a osobitost hrají v době sociálních sítí stejnou roli, jako v době televizní, rozhlasové či novinové. Jen nástroje se mění. Nepůjde to snáz ani za méně peněz. To už dochází všem bystřejším mozkům v marketingu. Reklama se nezměnila. Je to stále stejná tvorba značek a schopnost nabízet produkty tak, aby lidi zaujaly. Kdo se příliš soustředí na vyprávění a přitom zapomíná na smysl své práce, ten pohoří. V konečném důsledku nejde o počet fanoušků, ale peníze na účtě. Kapitalismus je stále vítěz. Ve virtuálním i skutečném světě.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.