19.08.2017, 16:41

Prodejte mi ten šunt

Lidé z reklamy a PR mají, a snad si i trochu pěstují, pověst kouzelníků. Ono se dobře chytračí při prezentacích o on-line marketingu, vzájemném propojení designu a hodnot společnosti, sociální odpovědnosti, ale zkuste jednou větou jednoduše a srozumitelně odpovědět osmdesátileté matce na otázku: Kájo a co ty vlastně děláš?

Prodejte mi ten šunt
Zdroj: Eric Bailey/Pexels.com

Ogilvy, myslím, říkal své mamince, že hraje na klavír ve veřejném domě neb mu to připadalo poctivější než jeho práce. Jsme mistři slov, halení pravých úmyslů do korporátního ptydepe, stále si vymýšlíme nové názvy pro starý obsah. Máme pocit, že to zjednodušuje tvorbu rozpočtů a následnou fakturaci. Václav Havel dneška by se na našich mítincích vyřádil a napsal by nějakou tu současnou Asanaci.

Ale ve skutečnosti nejsme žádní kouzelníci. A nejhorší je, uvěří-li nám tento o sobě samých vytvářeném obraz, klienti. Takový klient si nás pak totiž zavolá, položí na stůl zasedačky průměrný produkt nezajímavého vzhledu a pochybné funkčnosti. „Špatně se to prodává, vymyslete na to něco“, řekne hlasem hromovým a vy odcházíte a v duchu si říkáte, proč jste se líp neučili a nesedíte nyní v nějaké té advokátní či auditorské kanceláři.

Zajdete do obchodu a zjistíte, že podobných nádher je na trhu víc než výživových poradců. Ale je to vaše práce a vy sami trochu věříte, že jste kouzelníci. Chvíli se prohrabáváte ve starých neúspěšných návrzích, jestli by se něco nehodilo. Nakonec sednete a napíšete mail s otázkami, které směřují k jedinému: co váš produkt odlišuje od těch ostatních. Dostanete odpověď ve smyslu: a) že čekali návrhy a ne otázky b) že výrobek je přátelský k zákazníkům a odpovídá současnému životnímu stylu. A nakonec napíše klient varování, že jeho věc je skvělá, potřebuje jen příběh, který máte vymyslet vy. Přemýšlíte tedy, jak se zeptat, v čem jsou ostatní produkty nepřátelské k zákazníkům, pak ale ten mail neodešlete neb by jste vypadali jako zabedněnec.

A tak přinesete tři návrhy, z nichž neomylně vyhraje ten, který je nejvíce podoben všem ostatním reklamám na trhu. Nakonec se změní barevnost, protože manželka ředitele nemá ráda žlutou. Což je sice hlavní barva produktu, ale klid doma je nejvíc, že.

Nejsme kouzelníci. S průměrnými produkty nic moc neuděláme. Ale protože jsme velcí pohádkáři, nějaký ten příběh od nás dostanete. Jen bude o tom, kterak prodat náš návrh a ne kterak přesvědčit zákazníka, že má vyndat svoji platební kartu a s nadšením utrácet. Je totiž rozdíl mezi prodejem a příběhem. Lidé se rádi podívají na hezky udělanou reklamu, aby rychle zapomněli, na co vlastně byla. A najdou si i v regále úplně dole a daleko od pokladny výrobek, který je baví. Kouzlo reklamy je ve spojení dobrého zboží a citu pro potřeby, emoce a touhy zákazníků. Není pravda, že dobré zboží se prodává samo. Ale také není pravda, že špatné zboží prodá skvělá reklama. To se pak dostanete mezi ty různé šmejdy. A musíte si zavolat na pomoc kouzelníky z PR.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.