26.08.2017, 08:52

Karel Křivan: Kampaň je všechno a probíhá pořád. Nikdy to nebude souboj stejných rozpočtů

Téma financování volební kampaně je důležité. Ostatně Zbigniew Brzezinski napsal, že „Politický vliv, to dnes nejsou hlasy, ale peníze na volební kampaň. Protože politika je velmi drahá.”

Karel Křivan: Kampaň je všechno a probíhá pořád. Nikdy to nebude souboj stejných rozpočtů
Zdroj: ČTK/PA/John Stillwell

Nerovnost v přístupu k financování kampaně je součástí politického marketingu. Ať se kdokoli snaží v tom udělat pořádek. Snaha veřejnosti nějak srovnat podmínky pro přístup k penězům na placení volebního cirkusu je správná a užitečná. Přesto si myslím, že marná. Řekněme si proč.

Dnes se těžko definuje co je a co není volební kampaň. Dejme si příklad. Jste úspěšný a známý podnikatel. Máte nadaci, která sponzoruje mnoho bohulibých akcí. Na těch akcích se jako hlavní strůjce dobra logicky objevujete. Fotografie, videa a vůbec mediální výstupy z takových akcí se objevují v médiích. Je to volební kampaň? Samozřejmě. Taková vaše činnost vytváří pozitivní obraz o vaší osobě. Jenže to máte zrušit svoji nadaci a nechodit na její akce? Nebo jinak. Jste známý zpěvák. Máte koncert, jste v televizi. Je to volební kampaň? Rozhodně tím podporujete svoji kladnou image. Od kdy ale máte přestat koncertovat, abyste „nedělal“ kampaň, ale jen svoji práci? A takto bychom mohli pokračovat.

Problém je totiž již v tom, že každá nová volební kampaň začíná s koncem té druhé. Život a marketing je jinde, než si představují úředníci. Nedá se přesně podchytit, spočítat, definovat. Dejme tomu, že jste majitel známého pivovaru a kandidujete do zastupitelstva. Pár týdnů před volbami otevřete novou hospodu na náměstí. Velká sláva, velká pozornost místních médií, o sociálních sítí nemluvě. Je to kampaň? V konvenčním smyslu ne, ale rozhodně tím veřejnost ve svůj prospěch ovlivňujete.

Nebo ty prezidentovy výjezdy do krajů. Šikovný úřadující prezident bude mít vždy mediální výhodu oproti svým konkurentům. Hranice mezi kampaní a normálním fungováním prezidenta je tenká a řekl bych, že nerozlišitelná. Když jde prezident do hospody a lidé si s ním dělají selfie, je to kampaň? Samozřejmě, že je. Ale také to je normální cesta veřejně známého člověka do hospody.

Lidé známí, úspěšní a bohatí budou mít vždy výhodu oproti začínajícím „nounejmům“. Budete-li jako populární fotbalový trenér ve svém městě kandidovat a týden před volbami vyhrajete derby, budete oslavován. A samozřejmě, že vám to pomůže v kampani. Když se půjdete po vítězství projít s manželkou po náměstí a lidé si vás budou fotit, děláte kampaň nebo ne? Nebo jste policejní šéf ve svém městě a zatknete známého gaunera. Uděláte tiskovku. Je součást volební kampaně? Klasické ne, ale zase - popularita vás vystřelí vzhůru. A to je v kampani nejvíc, že.

Nechci bagatelizovat nutnost stanovení pravidel financování volebních kampaní. Chci jen říct, že určitá nerovnost zde bude pořád. PR stratégové kampaní s tím musí počítat a podle toho se zařídit. Asi jako když vědí, že jejich svěřenec je nebo není fotogenický. Ostatně jak kdosi reagoval na můj tweet: ani mnohem víc peněz v kampani nebylo loni Hillary Clinton nic platné.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.