09.09.2017, 07:16

Karel Křivan: Chvála trpělivosti. PR je běh na dlouhou trať

Pozval si mě ředitel ve světě mocné, bohaté a vážené firmy, že se mu moc líbí naše práce pro jeho úhlavního konkurenta. A že ví o personálních změnách v jeho české pobočce, které znamenaly, že byli vyměněni i dodavatelé včetně PR agentur.

Karel Křivan: Chvála trpělivosti. PR je běh na dlouhou trať
Zdroj: Wikipedia

Jak to tak chodí, vysvětlil mi, že jeho centrála, sídlící ve staré a úctyhodné západní zemi, vyhlásila program „dohnat a předehnat“ svého konkurenta, mého dosavadního klienta. Rád by tedy slyšel, co pro něj mohu udělat.

Řekl jsem mu, že mají asi desetileté časové manko. Popsal jsem, jak jsme začínali na projektu, jak jsme se mýlili, kterak hledali ty správné cesty. Vysvětloval jsem, jak jsme složitě získávali důvěru opinion makerů i zákazníků. Kterak nám ze začátku nevěřili novináři a proč se nakonec vše podařilo. Usmál se a řekl: „Těch deset let musíme dohnat za deset měsíců“.

Mám pro takové případy připravenou průpovídku Vladimíra Železného z jeho lepších časů - „u kolegy“. Reagoval tak na požadavky diváků, které nezapadaly do jeho představy úspěšné komerční televize. Myslel tím, že laskavý divák se má obrátit na veřejnoprávní sestřenici. Já tím měl na mysli, že chce-li po mně někdo dvacetiletou whisku vyšlechtit za dvacet měsíců, musí jít k někomu, kdo se nebude za ten podvod stydět.

Nejsou trpěliví naši milí zadavatelé. Chtějí výsledky hned, ale dobré věci opravdu vyžadují svůj čas. Málo co trvalého vzniklo rychle, bez potíží a omylů. Zvykli jsme si, že dostáváme vše on-line a ihned. Jenže dodávka pizzy nebo prodej letenek není totéž, co budování úspěšné značky. Ani červená kola, ani produkty s nakousnutým jablkem nevznikly přes noc. A to je vymýšlely jiné hlavy než většinou nyní sedí v prosklených openspacech korporací.

Vzpomínám na rozhovor novináře s jakýmsi představitelem Vatikánu někdy v devadesátých letech. Netrpělivý český žurnalista se ptal, zda mu nevadí, že dosud není podepsaná jistá smlouva s Českou republikou. Onen církevní hodnostář v klidu odpověděl: „Svatý stolec uvažuje v jiných časových horizontech než jsou roky.“ Byla v tom síla i jistota instituce, která ví, že máte-li cíl a správnou strategii, není nutné tlačit na pilu.

Onen ředitel nakonec seznal, že raději nebude dělat nic, než by udělal chybu a riskoval složité prosazování dlouhodobého projektu, zvlášť když za pár let už asi nebude sedět na své židli. Nyní pracuje pro jinou společnost kdesi ve východní Asii. A náš původní klient je stále jedničkou na trhu. Protože byl a je trpělivý.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.