31.10.2016, 06:35

Recenze: Seriál Pustina - naprosto dokonalá nuda

Dejte dohromady obří rozpočet, jedny z nejlepších tvůrců dnešní televizní tvorby (Nelis, Zachariáš, Hulík), skvělé herce (Stivínová, Dušek, Noha), atmosferické prostředí hnědouhelné pánve (industriální ruiny, varny pervitinu, bordely a vesničky čekající na rypadlo na dvorku), hodně mlhy (ale opravdu hodně mlhy) a hlad po severských mysteriózních krimi (říznutých lehkou závistí na kvalitu True Detective), a když to vše správně poslepujete, nasypete peníze do propagace a jste HBO, vznikne vám televizní událost sezony - seriál Pustina.

Pustina se odehrává kdesi kolem Mostu po vzoru severských krimi (Hulík se navíc nechal inspirovat True Detective, čehož si nejde nevšimnout) a předkládá nám neutěšený obrázek skoro až postapokalyptické krajiny kolem vesničky Pustiny. Ta se potýká s předvídatelnými problémy většiny ztracených a zapomenutých vesnic - obrovská nezaměstnanost, vzájemná nevraživost obyvatel (často podpořená vzájemným podváděním partnerů), a samozřejmě (jsme přeci v Podkrušnohoří), zlou těžební společností, která se snaží přesvědčit obyvatele, aby táhli do civilizace a nechali těžební společnost vydolovat zbytky uhlí pod jejich vesnicí. V rozhodujícím okamžiku ale jako na potvoru zmizí nezletilá dcera místní starostky, a tak se kolotoč událostí rozjede rychlostí, která ospalou díru (jakou Pustina je) probere velice rychle z letargie.

Jenže tady nastává problém, ať je severská krimi zrovna teď v kurzu, tak omšelých vesnic s divnými obyvateli (a jejich kostlivci ve skříni) už bylo podle mého názoru moc. Je úplně jedno, jestli se podíváte na Rapla, Schmitkeho, nebo Kobry a užovky. Všechno už tady bylo, a i když věřím, že Štěpán Hulík si pro nás připravil ještě mnoho dějových linek, které budou jistě zajímavé, vcelku už nemá, a díky tématu ani moc nemůže, čím překvapit.

Rozhodně nemůžu říct, že by scénář a herecké výkony byly špatné. To vůbec ne, spíše naopak. Obsazení nemá chybu - urputná Stivínová coby starostka a bipolární Dušek (ten ani nemusel moc hrát) jsou stejně skvělí jako mladí herci představující chovance místního pasťáku. Dokonce bych řekl, že jsou až příliš dokonalí - každičký detail přesně odpovídá jejich postavě (ať už je to kostým, dikce, nebo jen sestřih vlasů), jenže přílišná dokonalost bohužel zavání falešností. Nemohu si pomoci, ale po dvou dílech jsou mi osudy postav vlastně úplně ukradené. Nevím, jestli je to prací Ivana Zachariáše, ale přijde mi, že se tak strašně soustředil na každý detail, až se stalo to, že postavy postrádají hloubku, popřípadě něco, co by je zlidštilo.

Obával jsem se, že si tvůrci neodpustí dlouhé pohledy na bezútěšná místa a bezobsažné záběry pro efekt. Naštěstí nic takového v Pustině zatím není, a doufám, že ani nebude. Jenže opět je vše příliš vydesignované, každý stromek v záběru má své místo, na všem je vidět obrovská preciznost. A to vše opět na úkor vtažení do děje.

Rozhodně nemohu říct, že by Pustina byl špatný seriál, to v žádném případě. Bylo do něj investováno tolik času, peněz a úsilí, že je to jeden z nejlepších televizních počinů této sezony, ale jako celek je to prostě jedna velká, byť naprosto dokonalá, nuda. Pustinu musíte vidět, ale věřte mi, že do hodiny od posledního dílu si budete těžko vybavovat, o čem ta úžasná ukázka filmařiny byla.

Zločin, který rozhodujícím způsobem zasáhne do životů všech zúčastněných, stojí na počátku dramatické minisérie HBO Europe, Pustina. Když se starostka severočeské vesnice, Hana Sikorová, ocitne na vrcholu svého boje proti velké těžební společnosti nabízející obyvatelům obce vysoké odstupné výměnou za opuštění jejich domovů postavených na ložiscích hnědého uhlí, zmizí její čtrnáctiletá dcera Míša. Pátrání po dceři Hanu po letech mírumilovného soužití s ostatními přivede k pochybnostem ohledně celé komunity, která se pod vlivem událostí začíná rozpadat a ukazovat svou pravou tvář. Objasňování záhady příběh rozvětvuje do několika prolínajících se dějových linií, gradujících do nečekaných souvislostí.

Drama / Mysteriózní

Česko, 2016, 8 h (Minutáž: 8x60 min)

Režie: Ivan Zachariáš, Alice Nellis

Scénář: Štěpán Hulík

Kamera: Štěpán Kučera, Matěj Cibulka

Hudba: David Boulter

Hrají: Zuzana Stivínová, Jaroslav Dušek, Eliška Křenková, Leoš Noha, Jan Cina, Štěpán Benoni, Eva Holubová, Miroslav Vladyka, Maxmilián Mráz, Ivan Krúpa, Ctirad Götz, Oldřich Vlach, Martin Sitta, Martin Kubačák, Petra Špalková, Petra Špindlerová, Zdena Hadrbolcová, Jitka Sedláčková, Kateřina Pindejová, Anita Krausová, Richard Stanke

Aktuální hodnocení na ČSFD zde