29.10.2016, 11:20

Karel Křivan: Dopis prezidentu Masarykovi, zakladateli českého PR

Karel Křivan: Dopis prezidentu Masarykovi, zakladateli českého PR

Pane prezidente,

Vy jste vybudoval stát. K tomu jste používal také to, čemu dnes říkáme PR. Zručně a chytře jste pracoval s novináři. Za pomoci šaramantního Štefánika a pedantského Beneše jste z ničeho založili PR agenturu své doby. Museli jste obrátit světové veřejné mínění, názory opinion makerů i těch, kteří vládli. V nové republice jste se uměl obklopit inteligetními novináři, kteří Vám šli na ruku, ale současně byli kulturní špičkou země.

Navenek máme s tehdejším Vaším státem stále mnohé společného.

Vyvěšujeme stejnou vlajku jako Vy, zpíváme stejnou hymnu, umíme odříkat “nebát se a nekrást”. Přesto je tu nějaký rozdíl.

Něčeho se nám nedostává. Kdesi jste napsal, že musíme udělat z české otázky otázku světovou. Geniální PR strategie, která se Vám povedla. Rozbil jste díky ní staleté mocnářství a my si už ani nejsme jistí, zda jste udělal dobře.

Když jste odcházel na začátku světové války jako čtyřiašedesátiletý nevýznamný politik do exilu, měl jste to, co my nyní nemáme. Totiž pořádný cíl. Tím cílem nebyl domek se zahrádkou na předměstí. Asi jste se moc nevymlouval a neříkal ono české “to nejde”. Pro ten cíl jste uměl sehnat prostředky a vybudovat tým. A jak jsem napsal již dřív, uměli jste pracovat s médii. Vaším hřištěm byl svět a hrou všechno nebo nic.

Chtěl jsem Vám vlastně napsat, že nám chybí nějaký Masaryk, ale to je blbost, promiňte ten výraz, pane profesore. My nemáme odvahu stát se Masarykem. A klíčový problém je v tom cíli. Prostředky i lidé by byli. Ale my hrajeme jen o ty domky se zahrádkou na předměstí.

Nemyslím, že by dnešní Češi, Moravané a Slezané byli horší než Vy tehdy. Nejsme méně inteligentní, méně schopní ve svých profesích a někteří z nás jsou také světoví. Ale nemáme pořádný cíl. Přestože třeba já píši nějaký ten “cíl” v prezentacích téměř obden. Ale to je takový cíleček, na nějž dohlédnu i bez brýlí a kam přinejhorším dojdu i pěšky, když mi klient nezaplatí taxi. Bojíme se velkých cílů, protože ty sebou přináší i velké prohry. To my radši malé cíle, malá vítězství, která jsou pak k nerozeznání od malých porážek. A tak si tu žijeme, moc se neradujeme, ale zase nás nic moc nebolí.

Snad Vás neurazí, když Vás za Vaši zahraniční akci, za způsob jejího vedení, považuji vlastně za zakladatele moderního českého PR. Vy jste jako první Čech využil světová média pro úspěšnou marketingovou kampaň. A založil jste skvělý brand – Československo.

Kousek nám z něj ještě zbylo, ale rebranding nám moc nejde. Docela by mě bavilo, kdybyste přišel a my Vám řekli: tak Tomáši udělejte PR této zemi. Po sto letech znova vnuťte světu českou otázku. Vy byste se zeptal: a jaký má být výsledek té kampaně? A v průzkumu by nám vyšlo, že “pohoda”. Podle mě byste takovou zakázku odmítl. Ale je dobře, že jste ji před sto lety vzal.

Pane prezidente, zakladateli státu a českého PR, my si to tu mezi sebou probereme. Musíme si ujasnit, co vlastně chceme. Jestli tu pohodu nebo ten stát. A podle toho si pak vybereme agenturu, která bude odpovídat svými referencemi zadání. Nebo si to uděláme vlastními silami. Nebo neuděláme vůbec nic. Toho se bojím nejvíc.

 

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.