13.01.2017, 15:02

Recenze: G.E.N. - důležitá připomínka, že i mezi Čechy žijí elity

G.E.N. aneb Galerie elit národa je nejrozsáhlejším dokumentárním cyklem České televize. V roce 1993 jej uvedl na obrazovku Fero Fenič s cílem posilnit sebevědomí občanů. Od té doby vzniklo 181 čtrnáctiminutových dílů o elitách našeho národa z pohledu neméně slavných režisérů. Tvůrcům G.E.N. se povedlo vytvořit jedinečný dokumentární formát, který k televizním obrazovkám během let přilákal miliony pravidelných diváků a některé díly se dočkaly i více jak čtyřiceti repríz. G.E.N. je i v dnešní době určitou audiovizuální databankou českých osobností na které bychom neměli zapomenout. Vždyť více jak polovina zaznamenaných již není mezi námi a mnoho z nich se do širšího podvědomí dostalo právě díky G.E.N. (např. Jan Kaplický, Václav Vojta a další).

Je tedy ikonické, že právě v dnešní době se Česká televize rozhodla G.E.N. obnovit a na televizní obrazovky uvést novou řadu (v roce 2017 se dočkáme 50 dílů). Češi více než kdy jindy potřebují dodat sebevědomí a hlavně si měli uvědomit, že mezi elity patří i jiní lidé, než ti, které můžeme vidět na Hradě nebo v parlamentu.

Fero Fenič opět oslovil řadu význačných režisérů (Olga Sommerová, Břetislav Rychlík, Jirka Strach a další), ale tentokrát dal také prostor lidem, kteří mají k režii velice daleko (a bude tedy velmi zajímavé sledovat, jak se s tím vypořádali) - výtvarník David Černý, jazzman Martin Kratochvíl nebo divadelní režisér Jakub Špalek.

Najít vhodné kandidáty do G.E.N. rozhodně není práce pouze Fera Feniče, a proto vzniklo kolegium odborníků, kteří vhodné osoby doporučují. Předběžný seznam epizod tomu nasvědčuje, šíře záběru je udivující, ale nepřišlo mi, že by v nových epizodách byl někdo, kdo by si své místo nezasloužil a nedal se opravdu označit za elitu národa (a to bez určitého pejorativního zvuku tohoto slova).

Po čtyřech epizodách, které jsem viděl, mohu konstatovat, že každý pohled (tedy epizoda) je svým pojetím jiný (je velice zábavné sledovat jak se s krátkým časem poperou jednotliví režiséři), ale musím smeknout před tvůrci. Informací, které do každého dílu dostali, je velké množství a mnohdy jsou to informace překvapivé (což je zvláštní třeba u epizody o Haně Zagorové, o níž přímo vzniklo, či byla zmíněna v cca 1800 dokumentárních pořadech). Jedinou výtku bych měl k tomu, že chybí obecné informace o každé osobě. Chápu, že v době internetu není problém si cokoliv vyhledat, ale pokud má G.E.N. sloužit jako rozšiřování povědomí národa (a hlavně našich budoucích generací), chtělo by národu předat více informací na první dobrou, protože silně pochybuji, že se někdo bude pídit po obecných informacích.

G.E.N. je jedním z důvodů, kvůli kterým tady máme veřejnoprávní televizi a tenhle dokumentární počin byste si neměli nechat ujít, přinese vám každou neděli vhled do života elit národa a to za dobu, kdy ani nestačíte vypít jedno kafe. Což v této hektické době považuji za něco výjimečného.

První díl uvede Česká televize 15.1. od 20:00 na ČT 1 právě o Haně Zagorové (další díly pak vždy v neděli od osmi na ČT 1)