11.02.2017, 13:31

Proč chudí volí boháče?

Politici jako třída, skupina, profese se jednoduše natolik lidem znechutili, že není až zas tak těžké být přijatelnější než oni.

Proč chudí volí boháče?
Zdroj: Flickr

Kamarád si povzdechl na Twitteru: “Nějak přestávám chápat, že ta masa lidi, která se na mě na zle dívá, protože letim business class, začíná volit lidi s vlastním tryskáčem.” Odhalil tak jedno z klíčových dilemat PR týmů tradičních politických stran: jak znechutit lidem miliardáře, kteří se pro ně stali přijatelnější než průměrní politici, pro které luxus znamená vilku v lepší čtvrti?

Politici jako třída, skupina, profese se jednoduše natolik lidem znechutili, že není až zas tak těžké být přijatelnější než oni. Právě proto, že průměrný poslanec má k průměrnému občanovi blíž než Donald Trump či Andrej Babiš, je víc podezřelý. Občan si prohřešky s využíváním různých příplatků, či nákupu bytu dovede představit, umí je prožít a proto se nad nimi dokáže rozčílit. Ekonomické starosti opravdu bohatých lidí jsou ale mimo jeho představivost. Ten svět zná jen z telenovel, bulváru a barevných časopisů, není pro něj rozdíl mezi pohádkou O Popelce a příběhem rodiny Donalda Trumpa. Zato pár tisícovek navíc napsaných na sestru poslancovy ženy jako asistentky, to je hned mezi svými a ví, co je na tom špatně. 

PR stratégové tradičních politických stran stále útočí na bohatství svých nových oponentů. Ale to nefunguje. Včera po xté opakovali serial Sex ve městě a hned v prvním díle je zmiňován Donald Trump. Pro amerického voliče nebyla žádná novinka ani bohatství ani mělké kulturní zázemí prezidentského kandidáta. A evidentně ho to netrápilo. To samé platí i o Andreji Babišovi. Nikdy nemluvil dobře česky a noviny mu patřily na začátku volební kampaně do Sněmovny. A výraznou část veřejnosti to evidentně nechává klidnou. Neustálé opakování téhož připomíná nový a nový útok na již dobyté území. Hlavní souboj ale probíhá úplně jinde.

Tradiční strany jakoby stále nepochopily, že tu zítra již vůbec nemusí být. Že proměna, kterou prochází západní politická mapa je důkladnější, než si myslely. Oslovují voliče na základě starých modelů. Jenže volič chce evidentně všechno možné, jen ne současný stav. Nemá cenu mu tedy říkat, že se má vlastně nejlépe v historii a nemá věřit miliardářům. On především nevěří politikům, kteří jako důležité označují problémy, které on vůbec nechápe. PR týmy tradičních stran dostaly již tolik kopanců od voličů, že už by to jednomu stačilo. Z návrhů, které ale před volbami chrlí, to vypadá, že nestačí.

Pak ale sorry jako.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.