13.02.2017, 15:07

Lagardere mění rádio Zet salámovou metodou. Rada teď stojí před zásadním rozhodnutím

Přistoupí RRTV na salámovou taktiku nebo si postaví hlavu?

Lagardere mění rádio Zet salámovou metodou. Rada teď stojí před zásadním rozhodnutím

Rádio Zet, které společně provozují společnosti Lagardere Active Česká republika a Media Bohemia, v podstatě rezignovalo na svou původní podobu. Nejdříve si společnost Lagardere prosadila, že může do vysílání zařazovat hudbu. Po dlouhém boji s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání ale „...musí časový rozsah vysílaného zpravodajství, publicistiky, vzdělávání, sportu a zábavy ve svém souhrnu převažovat nad celkovým rozsahem vysílané hudby.“ Taková je aktuální situace. Nyní ale provozovatelé rádia po RRTV žádají, aby se podíl mluveného slova snížil na 35% a navíc by mělo zmizet pravidlo o pevných časových blocích vysílaných v angličtině.

Místo toho chce provozovatel rádia vysílat osm hodin v angličtině podle uvážení, což znamená, že by anglické vysílání nejspíš skončilo v nejméně atraktivním časovém bloku od desíti v noci do šesti ráno. Rádio Zet by se tak přiblížilo běžným komerčním rádiím.

Snaha o změnu vysílacích podmínek je pochopitelná. Rádiu Zet se nedaří uspět. Neoslovuje dostatečný počet posluchačů a negeneruje zisk. Provozovatelé proto usilují o změnu, aby rádio bylo pro posluchače atraktivnější pomocí osvědčených postupů – více hudby a angličtina přesunutá do méně významného času.

Rada teď bude díky žádosti provozovatelů o změnu licenčních podmínek stát před poměrně zásadním rozhodnutím. Rádio Zet, bývalé české vysílání BBC, totiž má něco, proč se o něj na začátku Lagardere ucházela – luxusní vysílací frekvence, které by rádio potenciálně mohly jednou zařadit mezi nejposlouchanější pětku v republice. Tyto frekvence ale provozovatel rádia dostal ruku v ruce s něčím, co by se dalo nazvat veřejnoprávní outěžek. Mediální dům věřil, že i s tímhle outěžkem vybuduje úspěšnou a ziskovou značku. Nestalo se. Proto teď salámovou metodou – kousek po kousku, tenhle outěžek okrajuje a umenšuje. Postupně by tak mohly zbýt jenom ty luxusní frekvence. Tahle salámová taktika se zatím osvědčuje prakticky od začátku, kdy rádio přešlo k soukromému mediálnímu domu.

Problém je, že tenhle outěžek je velká věc. Je to experiment, zda soukromá společnost dokáže dělat veřejnoprávní službu a dělat zdravou konkurenci veřejnoprávnímu Rozhlasu. V tom zatím Rádio Zet fatálně selhává a chce onen outěžek potratit.

Rada tak stojí před jedním z nejdůležitějších rozhodnutí. Pokud provozovatelům rádia kývne na jeho požadavky, vzdá se definitivně snahy o to, aby kus veřejnoprávní služby vykonával soukromý provozovatel, zbaví veřejnoprávní Rozhlas potenciální konkurence a také vyšle poměrně jasný signál, že je jedno za jakých podmínek co dostanete i když je to vážně něco cenného, protože, když budete dlouho tlačit na pilu, tak si nakonec vydupete jejich změnu podle toho, co se hodí vám a ne, co chce Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která by měla chránit a prosazovat něco, čemu říkáme veřejný zájem.

Druhá možnost je tlačit na provozovatele Rádia Zet, aby maximálně dodržel podmínky, na základě kterých ony luxusní frekvence od RRTV dostal. A nebo, aby dal šanci někomu jinému, kdo ten outěžek jinak uchopí a vychová z něj třeba něco lepšího.

Tak jako tak bude Rada pod velkým tlakem z mnoha stran a bude důležité sledovat, jak se rozhodne a hlavně jak své rozhodnutí obhájí.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.