06.05.2017, 11:12

Karel Křivan: Vypněte politické PR. Dejte tam radši koťátka

Psát o politickém marketingu tohoto týdne nechci. Všichni moji známí z mé facebookové bubliny se vyjádřili, ale já vskutku nevím, zda to co sledujeme, je komedie nebo horor.

Karel Křivan: Vypněte politické PR. Dejte tam radši koťátka
Zdroj: Max Pixel

Každopádně není to film, který bych chtěl vidět znova. Hokej jsme prohráli, ale dalo se na to koukat. A vidím šanci na lepší výsledek. Také bych neměl problém jít a koupit si lístek na další zápas naší repre. Příští zápas v televizi určitě zapnu. Politickou diskusi jsem vypnul.

Psát o něčem jiném na webu, který se věnuje médiím, reklamě a PR, ale moc dobře nejde. Už proto, že všichni moji známí z mé facebookové bubliny, se vyjádřili. Přesto si myslím, že nejlepší, co by stratégové politických stran mohli nyní udělat, je poslat do televizních debat místo svých svěřenců koťátka. Když už jsme ten hokej prohráli, je třeba vykouzlit lidem úsměv na tváři a uklidnění v duši. Samozřejmě je také možné to všechno přepálit a jít si nafackovat. To pak ale již nebude politický marketing. Alespoň ne ten, který má smysl dělat a hodnotit. Když jsem šel studenou ale rozkvetlou Grébovkou na tramvaj, říkal jsem si, jako by ani nebyl nejkrásnější měsíc v roce, a to jsem věděl, že asi dvacet minut nezapnu internet.

Všichni, kdo jsme součástí této hry od politiků přes jejich PR týmy až po média, jsme si snad uvědomili, jak důležitá jsou pravidla. A jak snadné je taková pravidla překročit. Je to lákavé, zábavné a dobrodružné. Ale ta pravidla a vymezení rolí dávají té hře smysl. Když je někdo poruší, přestává to být ke koukání. Z debaty je hádka, z médií PR agentura, z PR strategie prachsprostá lež. A divák odejde uprostřed představení a již se nevrátí. Ani když příště budete hrát Hamleta.

Ví to každý, kdo někdy pracoval na budování jakéhokoliv brandu. Jednou zákazníka přesvědčíte, aby si váš jogurt koupil. Podruhé ho dostanete na změnu příchutě. Potřetí si vás třeba ještě koupí, když mu tu břečku prodáte za polovic. Ale nikdy, nikdy to nejde donekonečna. Jednou se rozhodne, že raději ochutná něco jiného. A k vám se nevrátí, i kdybyste měli opravdu polovinu kelímku plnou ráno nasbíraných lesních jahod.

V reklamě jde jen a jen o prodej, v politickém PR jen a jen o vítězství. S jedinou výjimkou. Když to děláte tak špatně, že svoji činností podřežete větev, na kterém všichni sedíte v naději, že si natlučete ze všech nejméně. Jsem čím dál tím více přesvědčen, že nadcházející volby vyhraje ten, kdo přestane dělat z lidí hlupáky. Češi jsou trpěliví, ale jednou tu televizi přepnou. Zvlášť, když se můžou dívat na hokej. Nebo na fotky a videa koťátek svých přátel na Facebooku.

Tolik ... k politickému PR uplynulého týdne.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.