13.05.2017, 10:19

Karel Křivan: Patos místo zábavy. Proč jsou české hokejové reklamy jak od Jiráska?

České hokejové reklamy se skládají většinou ze tří ingrediencí: českých vlajek, patosu a zpomalených záběrů.

Karel Křivan: Patos místo zábavy. Proč jsou české hokejové reklamy jak od Jiráska?
Zdroj: Wikipedia

Hokej je rychlý, agresivní, kontaktní sport, který trvá dostatečně dlouho na to, aby mělo smysl se jít na něj dívat do hospody. Ideální materiál pro reklamní tvůrce. Tak proč jsou ty české hokejové reklamy tak nudné?

Hokej je zábava především pro diváky. Přesto nám reklamy nabídnou přepálenou atmosféru osudovosti a hudbu jak k poslednímu záběru nějaké historické epopeje. A aby bylo jasné, komu tady v Česku fandíme, když hraje Česko na mistrovství světa, vrazíme tam spousta dresů a státních vlajek. Děj bývá jednoduchý: napětí, ještě větší napětí a ... vítězství! Do toho jsme tam letos pěkně vmanévrovali Eiffelovku, aby každého trklo, že se hraje ve Francii, na což by jinak fanoušci nepřišli, protože je na to při každém přenosu nebo reportáži nikdo neupozorní.

Patos z těch hokejových reklam přímo kape. (Sice nevím, jak a proč patos kape, ale nějak se to tak píše, tak se toho klišé budeme držet, když kritizujeme klišé, že.) Pomáhají tomu většinou zpomalené záběry, aktéři vyrážejí na scénu z pološera, logicky bruslí po pivovaru nebo světla auta osvětlují chlapečka hrajícího ve tmě hokej. Což je běžná každodenní praxe, když se v půl šesté ráno procházíte předměstími českých měst, otcové vyjíždějí z garáží, aby posvítili světly svých aut na trénink dětí.

Chtělo by to méně upjatosti a více zábavy. Ti fanoušci v hospodách po třech třetinách a dvou přestávkách jsou taky spíš veselí než národně zodpovědně vážní. I když se prohraje.

Co mě nejvíce překvapuje, jak minimálně využívají hokejové reklamy sexy potenciál hráčů. Hokej hrají mladí muži, kteří nemají nouzi o hezké ženy ve své blízkosti. Feministky naštvu, fakt nevím, čím to je, že mladí bohatí kluci mají hezký holky. Oni i starší bohatí kluci mají hezký holky, ale to je na jiný článek. Chci říct, že hokej je zábavný, hrajou ho mladý sportovci, kteří nemají nouzi o pěkný holky a na to všechno se dívají lidi, kteří se přišli na stadion nebo do hospody bavit a ne skládat hudbu k zelenohorskému rukopisu.

Že nás hokej spojuje? Že jednomu jde mráz po zádech, když zpívá s kamarády hymnu? To jo, ale především se u toho bavíme. A to mi v těch českých hokejových reklamách chybí. Přijde mi to jako velká škoda, protože ten sport má všechno, co by si takový kreativec mohl přát. Když ale na ty reklamy koukám, tak si říkám, jestli si autoři nemyslí, že hokej je konceptuální umění na téma Tvorba Aloise Jiráska.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.