03.06.2017, 13:25

Karel Křivan: Je reklama pro mladý?

Asociace reklamních agentur si nechala udělat u společnosti Nielsen Admosphere průzkum mezi lidmi ve věku 18 až 30 let. Vyplynulo z něj, že práce v našem průmyslu je zajímá až za IT, cestovním ruchem, zábavním průmyslem a vědou a výzkumem.

Karel Křivan: Je reklama pro mladý?
Zdroj: Vimeo

Páté místo není žádná hrůza, ale na nablýskaný, sebevědomý a mýty opředený obor je to přeci jen málo. Asi jako když hokejisté vypadnou ve čtvrfinále mistrovství světa: není to propadák, ale všichni si pamatujeme zlaté časy.

Zlaté časy české reklamy byla devadesátá léta. Nemá cenu nostalgicky ronit slzy, ohlížet se zpět a vzlykat. Je možné se zamyslet nad důvody, proč jsou jiné obory pro mladé lidi jejich první volbou. Můj názor je, že si za to v reklamním a PR průmyslu můžeme sami. Ztratili jsme přidanou hodnotu oproti jiným více trendy profesím. A myslím, že rovnou tři klíčové přidané hodnoty, které k reklamě vždy patřily: svobodu, kreativitu a vizionářství.

Reklamní agentury byly oázami svobody, různosti a alternativnosti. Byli jsme hákliví na jakékoli pokusy zakazovat, omezovat a svazovat. Jenže dnes se PR a reklama stali součástí korporátního světa. A ten je zabijákem odlišnosti. Vítězí mistři tabulek a vymazlených powerpointových prezentací. Stali jsme se součástí moci.To nám přineslo více peněz, více možností ovlivňovat rozhodování, ale také méně nezávislosti. A tím i méně svobody.

S tím přímo souvisí malý důraz na kreativitu. Naučili jsme se v tom chodit. Zvládáme zákulisí korporátních her a zapomínáme, že jsme se od té party lišili tím, že jsme byli tvořiví. Dnes od sebe obchodního, finančního a marketingového ředitele (ředitelku) ani nerozeznáte. Stejné nesrozumitelné ptydepe, stejné fráze, stejné prezentace. Jen s jinými obrázky. Pak se ale nedivme, že lidé tvořiví, nápadití, kreativní, se k nám nehrnou.

Velcí reklamní tvůrci měnili svět. Obchod i společnost. Dnes jsme spíš dodavatelé obsahu a plniči zájmů výzkumných agentur. Méně vlastních názorů, více opatrnosti, ono na to existuje pěkné české slovo – přizdisráčtství.

Samozřejmě, že to není tak špatné. Mladí lidé jsou kreativní. Mají osobité způsoby vyjadřování a umí je nejen vytvářet, ale i prodávat klientům. Jeden youtber může mít na prodej limonády větší vliv než celá reklamka i s účtárnou a recepcí. Neprodávají prezentace, ale nápady. Svět posouvají lidé tvořiví, ne zákulisní hráči v korporátních kuchyňkách.

Reklama se bez mladé krve neobejde. Je na nás, abychom se jako obor zmátořili a přestali se bát. Znám dost klientů, kteří to ocení. Nuda nezvítězí, i když to tak někdy vypadá. Kopie cizích úspěšných kampaní jsou zkratky k úspěchu, který má jepičí život. Jen je třeba si přestat říkat, jako ten chlápek co padal z mrakodrapu v padesátém patře – stále dobrý.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.