17.06.2017, 12:16

Karel Křivan: Dám si Bernarda, prosím!

Když soukromá firma vstoupí s komunikační strategií do veřejného prostoru, musí počítat s tím, že se o ní každý může otřít. Pivovar Bernard se často vyjadřoval ve svých kampaních i k jiným problémům, než jak co nejlépe uhasit žízeň. Není tedy důvod ho litovat, když nyní dostal naloženo od lidí politicko-korektně puritánských. Ale současně je třeba se ho zastat.

Karel Křivan: Dám si Bernarda, prosím!

Reklama je součást prodeje zboží nebo služeb. Informuje a současně se snaží přesvědčit zákazníka k určité volbě. Zde záleží především na nápadech, kreativitě tvůrců. Někde se to povede více, někdy méně. Většinou průměrně. Co je pro mě nepřijatelné, je omezování této kreativity z jiných než zákonných důvodů. Je mi jedno, jestli si pivovar myslí, že více či méně lechtivou kampaní pomůže prodeji svého piva. Co si opravdu myslíte - prodá víc piva atraktivní nebo ošklivá servírka? Je špatné takto o tom uvažovat? Když si vezmu na prezentaci sako, které mi více sluší, je to nedůležité rozhodnutí? Opravdu si někdo myslí, že přitažlivost rovná se nemravnost?

Omezovat nápady v reklamě chtějí většinou ti, kteří se nikdy nemuseli živit prodejem. Pohrdají námi a chtějí nám ještě navíc určovat, co je a co již není přijatelné. Kašlu na ně.

Dnes marketingoví manažeři již zcela neovládají proces komunikace. Díky především sociálním sítím je střet s nespokojeným či spokojeným zákazníkem jeho součástí. Není nic snadnějšího než založit na Facebooku profil a zaútočit na nějakou značku, výrobek či službu. S tím se musíme naučit žít. Ne to omezovat nebo zakazovat. Jsou-li reklamní tvůrci dost nápadití, dokáží to. Je-li značka řízena tupci, nepomůže ji nic. V tom je krása volného trhu. Zákazník rozhodne. Tečka.

Mám-li dojem, že mě nějaká reklama uráží mohu se ozvat. A nikdo mi v tom nemá bránit. Nemohu si ale přivlastňovat právo určovat, co má či nemá viset na billboardech. O tom zase rozhoduje jen zákazník. Je-li reklama hloupá či urážlivá, mine se účinkem a zadavatel to rychle pozná na prodejích. Takovou reklamu pak sám stáhne. Nepotřebuje k tomu žádné novodobé cenzory.

Tři vchody od mého domu zrušili před pár lety moji oblíbenou hospodu a udělali z toho Bernard Pub. Nelíbí se mi tam. Nevím vlastně, jestli je to hospoda nebo restaurace, na můj vkus je moc studená, neosobní. Ale dnes půjdu a jedno si tam dám. Rozruch kolem kampaně na pivo Bernard tedy na mě zafungoval. Asi jinak než si představovali aktivisté.

Příště holt musí být jejich komunikace více sexy.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.