24.06.2017, 10:13

Karel Křivan: Achillova pata politického fekal marketingu

Jedno se zdá být před začátkem horké volební kampaně sněmovní i prezidentské jisté: bude ve větší než menší míře vulgárnější než minule.

Karel Křivan: Achillova pata politického fekal marketingu
Zdroj: ČTK/Doležal Michal

PR stratégové českých politiků se zřejmě domnívají, že vést znamená klesnout nejhlouběji jak je to možné, aby si i ten největší sprosťák připadal jako učitel tance. Nechci moralizovat. To je mi cizí. Všechny tyhle kun.y, koko.i a svi.ě vyřčené s lehkostí ve veřejném prostoru mi připadají nefunkční. Až se totiž objeví skutečný vůdce, který povede a nebude následovat, budou se všichni ti lísalové k domnělým obyčejným lidem divit.

Prezidentův mluvčí argumentuje na Twitteru dokonce Jaroslavem Haškem, když omlouvá výřečnost svého pána. No já bych se Haškem neoháněl. V jeho povídkách i ve Švejkovi by se našlo dost přímočarých hodnocení, které by nějaký kavárenský povaleč mohl zákeřně použít proti lidovému politikovi. Ale ani to není důležité.

Všechny ty splašky vylévané pány v oblecích na politické i myšlenkové konkurenty totiž odhalují jen nedostatek kreativity autorů. Ať již jsou jimi politici sami či jejich PR týmy. Moje zkušenost z hospodských hádek je opačná: lidé výřeční, lidé s nápadem, lidé silní v kramflecích vítězí v diskusích ne tím, že každého nazvou hovadem, ale dokáží skvěle popsat, proč se dotyčný jako dobytek chová. Naopak lidé, kterým argumenty dochází, sázejí na silná slova, neboť se naivně domnívají, že hrubost má patent na vítězství.

Trend současného PR je být jako oni. Jako obyčejní lidé. Respektive jak si obyvatelé malostranských a hradčanských paláců obyčejné lidi představují. Nejde o to, nepoužívat peprné výrazy v politickém marketingu, tedy tzv. fekal marketing. Jenže když už neumíte jinak zaujmout, než slovníkem, může se někdo zeptat na myšlenku. Lidé dlouhodobě nebudou následovat sprosťáky. Bude-li jim nabídnuta alternativa.

A v tom je dosavadní výhoda našich prostořekých vládců. Nejde o to, jak mluví, ale o čem mluví. Mluví o sobě. Jsou-li tématem oni, pak musí zvítězit, protože tohle se podlézá opravdu těžko. Lze to podle mě ale úplně minout. Jako když otočíte hledištěm a lidé se dívají na úplně jiné představení. To samozřejmě vyžaduje schopnost to jiné představení napsat i zahrát. Negativní lidi neporazíte negací. Porazíte je tím, že lidem nabídnete svět bez sviní. Ono je ale samozřejmě jednodušší moralizovat a kritizovat něčí slovník. Slovník politiků ale opravdu není to, co by lidi trápilo. Nezvolí někoho jen proto, že lépe krasořeční. Pochopí-li PR týmy těch zatím vzadu, že místo na formu je třeba se soustředit na obsah, možná budou překvapeni, co to udělá s preferencemi. Nebo řečeno srozumitelnějším slovníkem sportovních komentátorů: je třeba se soustředit na balón ne na soupeře.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.