08.07.2017, 07:19

Karel Křivan: Průzkumy nás nezachrání. Vraťme moc nadprůměrným

Vždy když slyším marketingového manažera říkat „zjistíme, co si o tom myslí lidé, zákazníci,“ tak si říkám, chlapče a k čemu tady seš ty, když nevíš, co si lidé myslí. Nebo jinak, když si nejsi jistý, zda tvoje služba nebo produkt jim bude nějak užitečná.

Karel Křivan: Průzkumy nás nezachrání. Vraťme moc nadprůměrným
Zdroj: Pixabay

To samé platí v politickém PR. Politik bez myšlenky si nechá udělat průzkum veřejného mínění. Kdyby si Churchill nechal udělat průzkum, zda se má bránit proti nacistům, možná by mu ho už prezentovali na jiných ostrovech než britských. Steve Jobs se také nejdřív neptal, co lidé chtějí, protože měl nápad. Churchill měl zase charakter a byl přesvědčen, že premiér jeho veličenstva se nějak zachová, je-li svoboda impéria ohrožena. A že se na to nemusí nikoho ptát. Stejně tak se asi Michelangelo neptal zda má mít jeho socha Davida vlasy kudrnaté nebo rovné.

Říkám si, zda naše časté obracení se na různé výzkumy není jen alibismus. Skutečný tvůrce se právě svojí prací odlišuje od nás ostatních, vidí dál. Pak ale nemá smysl se ptát těch, kteří neví, na to, co si ani neumí představit. Nebo na rozhodnutí, které je nezbytné, ale ke kterému by většina lidí neměla odvahu.

Tímto spoléháním se na ověřitelnost každého kroku „dotazovacím marketingem“ jsme se dostali do slepé uličky. Prakticky tedy šéfové přestali rozhodovat. A stali se alibistickými vykonavateli údajných přání zákazníků nebo voličů. To vede k velkým problémům: neumíme si stát za svým a nevymýšlíme náročné projekty, které mění svět. Nejdeme do zdánlivě nemožných „kolumbovských“ akcí. Samozřejmě, kdyby si tehdy španělský král nechal udělat průzkum, tak by mu vyšlo, že země je placatá a do Indie se po moři západní cestou nedá dojet. Kolumba by poslal do nějakého známého přístavu pro zboží, které mu vyšlo v průzkumu jako nejžádanější. A roli Západu jako světového lídra by přejal někdo jiný. Někdo, kdo by se nebál konat bez zákaznického průzkumu.

Marketing se samozřejmě neobejde bez sledování zájmů zákazníků. To ale nesmíme zaměňovat za tvorbu a schopnost vést, tedy rozhodovat. To není arogance. Jsou lidé, kteří umí vytvořit něco, co nikdo jiný. Nedovolíme jim to, protože si vlastně ani neumíme představit, o čem přemýšlí. Problém západu nyní tedy je, jak sebrat moc průměrným a znova ji předat nadprůměrným. Začali jsme marketingem a skončili u celé společnosti - jako obvykle.

 

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.