22.07.2017, 11:17

Karel Křivan: Pirát loupil v Parlamentních listech. Udělal chybu?

Místopředseda Pirátů Jakub Michálek napsal článek do Parlamentních listů. V mé sociální bublině (a nejen asi v té mé) se strhla vřava, kterou lze shrnout do jednoduchého sdělení: „Zradil ideály, tím jen „proruskou stoku“ legitimizuje, do takového svinstva slušný člověk nepíše.“ Jenže přátelé jsme ve volební kampani. Buď přijmete její pravidla nebo běžte na veřejné čtení poezie.

Karel Křivan: Pirát loupil v Parlamentních listech. Udělal chybu?

Úkolem PR stratéga volební kampaně je následující: udržet si příznivce a přimět je jít volit, přesvědčit nerozhodnuté a současně odradit od účasti na volbách ty, kteří by vám nikdy hlas nedali. Cílem volební kampaně je vyhrát volby, získat co nejvíce hlasů. Vždy se ptám ještě před začátkem spolupráce klienta: a opravdu chcete vyhrát? Volební PR není slohové cvičení, nýbrž zápas bez pravidel. Už proto, že lidé vás volí do pozic, ve kterých budete svoji komunitu chránit před lumpy, kteří si neberou servítky. Kampaň je tak logicky i zkouškou odolnosti kandidáta a schopnosti uspět v nepřátelském prostředí.

Piráti potřebují pro své vítězství získat více než 5% voličů, kteří přijdou k volbám. Nemohou fungovat jako skautský oddíl. Vrátíme-li se k třem cílům PR strategie, tak v prvním bodě Michálek neuspěl. Svoje dosavadní příznivce naštval a překročil hranici, která je pro ně přijatelná. Je na něm, aby je přesvědčil, že jeho úmysly byly správné.

A jsme u nerozhodnutých voličů. Ty nejdříve musíte oslovit, seznámit je se samotnou existencí vašeho spolku a jeho cíli. Toho nedosáhnete přesvědčováním přesvědčených. Ty nenajdete v bezpečném zázemí své sociální bubliny. Musíte do jejich světa. Světa, který vám třeba není sympatický. Ale dal ses chlapče na vojnu, tak musíš bojovat.

A nakonec máme ty, kteří vás volit stejně nebudou. I mezi ně musíte jít. Znejistit jejich přesvědčení, rozhodit je. Řečeno vojenskou terminologií, přenést boj na jejich území. Zde se každý bod počítá. Ale jen samotný fakt, že se objevíte tam, kde vás konkurence nečeká, je užitečný. Vaši soupeři musí reagovat, zaměstnáte je. Nemají čas věnovat se své kampani, musí odrážet vaše útoky.

Ti samí lidé, kteří se diví, kdo to volí toho či onoho, nyní peskují člověka za to, že se pokusil oslovit voliče soupeře v jejich prostředí. Být otevřený jiným názorům, ale neznamená naslouchat nuancím vlastních myšlenek, nýbrž právě jít s kůži na trh tam, kde prodává konkurence.

Nevzpomínám si, že bych někdy Jakuba Michálka potkal. Neznám jeho názory. Kdyby se mě výzkumná agentura nyní zeptala, zda budu volit Piráty, odpovím, že ne. Z pohledu rozumné PR strategie jim ale nic jiného nezbývá než vyrazit tam, kde je neznají a možná ani nechtějí. Protože kromě těch přesvědčených, se musí pokusit nějak pracovat i s těmi nerozhodnutými a nepřátelsky naladěnými. Jinak si na konci hry vyslechnou větu sportovních komentátorů: prohráli jsme, ale hráli kluci (holky) pěkně.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.