16.12.2016, 16:19

Zdeněk Strnad: Facebook bude označovat falešné zprávy. V čem spočívá úskalí?

Záslužný krok se může lehce zvrtnout.

Zdeněk Strnad: Facebook bude označovat falešné zprávy. V čem spočívá úskalí?

Trvalo to dlouho, velice dlouho. Měsíce a měsíce se Facebook rozhodoval, jak přistoupit k problému fake news. Miliardový byznys může mít vzhledem k modelům chování a konzumace zpráv dalekosáhlé důsledky. Ať už se jedná o jednoduché věci, kdy čínská média uvěřila zprávě o tom, že Kim Čong Un byl zvolen nejvíce sexy člověkem na světě, přes zprávy o tom, že se objevilo video, na kterém Bill Clinton souloží s Megan Kelly, až po extrémně nebezpečné zprávy, kdy zaměstnanci newyorské pizzerie Comet Ping Pong čelí reálným výhrůžkám a nebezpečným útokům kvůli hoaxu o tom, že právě v jejich restauraci se skrývá hlavní stan gangu zneužívajícího děti, jehož členem je i John Podesta, šéf kampaně Hillary Clintonové. A Implikace jdou ještě dál: fake news mohly také pomoci vyhrát Donaldu Trumpovi volby, případně že mají na svědomí Brexit.

Mark Zuckerberg (čti: Facebook) se rozhodl, že tomu učiní přítrž. Ve spolupráci s organizací International Fact-Checking Network (jejími členy jsou například Snopes, ABC News, FactCheck.org and Politifact - údajné to mají dělat zdarma) zavádí novou funkcionalitu - uživatelé budou moci nahlásit příspěvek jako "fake story", a tyto "falešné" příspěvky bude právě síť třetích stran kontrolovat.

 

 

Technicky to bude prozatím vypadat tak, že se k již existující možnosti "nahlásit spam" přibude možnost "nahlásit fake news", i když Facebook do budoucna počítá s tím, že možností bude více. Pokud tedy nahlásíte fake news a odborníci uznají, že máte pravdu, bude příspěvek označen jako "disputed" (zpochybněný), bude se vyskytovat níže v news feedu, bude u něj link k podrobnému vysvětlení daného hodnocení, navíc takový příspěvek nepůjde sdílet. "Je naší zodpovědností zajistit, aby Facebook měl pozitivní vliv na svět," říká Zuckerberg. "Tato aktualizace je pouze z mnoha kroků kupředu, a budou následovat další."

Existují dva hlavní důvody, proč se k tomu Facebook rozhodl. Zaprvé, firma si zakládá na společenské zodpovědnosti, pravdivém informování a zprostředkování kontaktu mezi lidmi. Ne že by snad jí díky fake news hrozil odliv zákazníků (o ty ji spíše připraví jiné sociální sítě, viz statistiky o tom, jak Facebook dnešní teenageři považují za zastaralou věc, něco jako druhou světovou válku). Pokud by ale největší světová sociální síť měla být veřejně vnímána jako entita, která proti falešným zprávám nic nedělá, její kredit by mohl dostat docela silnou ránu. S čímž souvisí druhý důvod, a jsou to peníze. Nedůvěryhodné médium znamená nedůvěru firem, které do ní investují peníze. Pepsi a New Balance můžou vyprávět.

Krok Facebooku je vnímán veskrze pozitivně. Ne že by se dříve falešné zprávy neobjevovaly - ostatně, humoristické weby jako The Onion si svou popularitu udělaly právě na nich. Problém je v tom, že web, který se tváří autoritativně a důvěryhodně, dnes může udělat úplně každý. "82 procent středoškoláků nedokáže rozlišit mezi "sponzorovaným obsahem" a reálnými zprávami. Více než dvě třetiny středoškoláků nevidí žádný důvod, aby nevěřili postu, ve kterém představitel banky tvrdí, že mladí lidé potřebují více pomoci při finančním plánování. Skoro čtyři z deseti středoškoláků věří na základě titulku tomu, že fotografie deformovaných sedmikrásek jsou důkazem toxických podmínek u elektrárny ve Fukušimě, aniž by byl kdekoliv uveden zdroj nebo místo, kde byla fotografie pořízena," cituje Wall Street Journal studii Stanfordské univerzity.

Má to samozřejmě i své negativní stránky. Zaprvé, je zvolená autorita "nezávislých třetích stran" dostatečná? Zvládnou auditoři zpracovat příval nahlášených podezřelých příspěvků? Nebude sama možnost nahlašování fake news zneužitelná v rámci komerčního či politického boje? Profesorka Melissa Zidmars z Merrimack College vytvořila seznam fake news webů, který byla později nucena stáhnout, když se ukázalo, že ona sama zastává extrémně levicové postoje a seznam vytvořila se záměrem diskreditovat pravicová média. "To, o co tady opravdu jde,je použít termín fake news pro cenzuru konzervativních názorů na sociálních médiích," píše John Hawkins v článku "7 nejhorších případů fake news v mainstreamových médiích".

Vytváření falešných zpráv nemusí mít ale jen politický kontext, dá se tím docela dobře živit. "Spousta fake news webů je motivována penězi," uvedl Alan Mosseri, viceprezident Facebooku, ve svém postu. "Spammeři vydělávají tím, že se maskují jako známé zpravodajské organizace a postují hoaxy, které přitáhnou lidi na jejich weby - a tam běží spousta reklam." A vypadat jako reálný zpravodajský web je jednoduché: "Prostě vezmete nějakou známou značku, třeba německé ZDF, a registrujete si doménu ZDFpolitik.com. A takový model můžete replikovat kdekoliv," říká jeden z majitelů takových webů v makedonském městě Veles, které má okolo 40.000 obyvatel. V něm vzniklo přes 100 webů podporujících Donalda Trumpa. Jeden z účtů Goodle AdSense majitele několika takových webů ukazuje příjem 7500 dolarů jen za listopad - což je docela dost na zemi, kde je měsíční příjem okolo 350 Euro.

Na jedné straně tak máme starostu makedonského města, který "je hrdý na to, že jeho město pomohlo změnit běh dějin", na straně druhé pak události s potenciálně globálním dopadem, kdy Barack Obama vyhrožuje Rusku odplatou za jeho snahu ovlivnit americké volby. Pro novináře - a na to slovo je potřeba klást obzvlášť důraz - z jakýchkoliv médií představuje současný stav obrovskou výzvu. Pokud si neudrží autoritu, kterou historicky mají, a pokud jejich autorita nebude silnější než virálně šířené falešné zprávy, následky budou nedozírné. A nejen pro ně.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.