04.01.2017, 13:23

Kauza černoch na letáku Lidlu aneb jak elegantně zamést s rasisty

Lidl má reklamní kampaň, o které se mu ani nesnilo. S nulovými náklady. A stačilo jen málo: odpovědět sebevědomě a slušně na rasistické poznámky.

Kauza černoch na letáku Lidlu aneb jak elegantně zamést s rasisty

Latentní český rasismus lze velmi dobře ilustrovat na četnosti výskytu sousloví "nejsem rasista, ale....". Můžete také napsat "nemám nic proti uprchlíkům, ale..." či případně "náboženství je každého věc, ale...". Velké procento členů cílové skupiny "Obyvatel ČR - národnost česká - 18+" tedy bylo velmi oprávněně pohoršeno, když v jednom ze slevových letáků řetězce Lidl propagoval oblečení muž černé pleti. 

 

 

Je to naprosto standardní postup u všech nadnárodních řetězců - v rámci úspory nákladů se používají stejné vizuály v mnoha zemích najednou. Jenže se našla spousta lidí, kteří v použití daného obrázku spatřovali málem ohrožení republiky a zradu ideálů bílé rasy. 

 

Hezké shrnutí se objevilo na facebookovém profilu "Proti projevům nenávisti":

 

Lidl se ovšem nenechal rozhodit, a odpověděl, jak nejlépe mohl: odkázal veškeré rasisty do patřičných mezí.

 

Je to elegantní, stručné a jasné vyjádření, které by mohlo sloužit jako etalon odpovědi všem zabedněným haterům. Neútočící, vysvětlující - a přitom velmi pevné stanovisko. A zafungovalo naprosto dokonale, o Lidlu a jeho akci se dnes píše snad na všech zpravodajských webech a reakce jsou veskrze pozitivní - rasisté, jděte se bodnout.

Lidl si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Nejen kvůli dokonalé a fungující reakci. Ale také za zásadový postoj. Prostě jsme rádi, že u nás ještě většina lidí dokáže zachovat zdravý rozum.

 

 

Trefná připomínka - rasismus je prostě komplex, nic víc a nic míň.

 

Ano. Je prostě normální být černý, žlutý, růžový nebo třeba bílý.

 

Vlna hejtu měla nakonec i edukativní dopad.

 

A pozitivní reakce spolu se specifickým českým smyslem pro humor často vyústily v sarkastické commenty, kterým se nešlo nesmát. Schopnost "smějících se bestií" dělat si legraci kdykoliv a z čehokoliv tentokrát měla pozitivní dopad:

 

Jak by mohla vypadat reklama, aby byla pro antimultikulti nakupující přijatelná?

 

Zákazníci dokonce navrhovali jak by mohla vypadat reklama na ty, kteří chtějí v letácích pouze pravé české modely:

 

Nespokojeným dámám vadilo (vzhledem k pověstem o obřím přirození černochů), že chlapec v letáku předváděl svetr, a ne jenom slipy:

 

Zde se už mluví o plíživé islamizaci - jak by asi vypadaly cenovky BEZ arabských číslic?

 

Takže - Lidl v tomto pseudosouboji jednoznačně vyhrál. A marketingový dopad nejlépe charakterizuje příspěvek Emana Čajoviče:

Stěžovatelé zřejmě ani netušili, jakou spontánní reakci a vlnu přízně jejich hejty vyvolají. Takže do Lidlu putuje gratulace, a správci facebookového účtu posíláme jedničku s hvězdičkou, a zároveň se přimlouváme o výrazné zvýšení platu. Dělá svou práci opravdu dobře.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.