Co nás čeká v médiích v roce 2016? Odpovídají Klíma, Plesl, Zavoral

S počátkem roku se ptáme osobností z médií: Co bylo? Co bude? A co byste chtěli, aby bylo?

11.1.2016 00:08

1) Jaké pro vás byly zásadní události v oblasti médií a komunikace v roce 2015?
2) Co nás pravděpodobně čeká v roce 2016?
3) Jaké je vaše osobní profesní přání?

 

Michal Klíma, předseda představenstva a generální ředitel, VLTAVA-LABE PRESS, a.s.

1.) Nákup posledního velkého vydavatelství drženého zahraničním majitelem domácím investorem. Prodej VLP Pentě završil majetkovou transformaci velkých mediálních domů a odchod zahraničních vlastníků, kteří více než dvě desetiletí udávali tón českým novinám.

2.) Předpokládám, že bude docházet k další koncentraci, tedy že silní hráči budou kupovat ty menší. Na poli vydavatelských domů se bude velmi výrazně profilovat trojice CNC, VLP a Mafra. 

3.) Přál bych si, aby tištěná média a obecně dodavatelé obsahu zlepšovali kvalitu svých produktů. Je to jediná cesta, jak média mohou obhájit svou existenci. Ve vydavatelství, které řídím, se na to v každém případě soustředíme. Věřím, že to se to projeví na zvýšeném čtenářském zájmu, což zase ocení inzerenti.

 

 

Jaroslav Ples, šéfredaktor deníku Mf DNES

1.) Mám-li mluvit o denním tisku, pak jsou to hlavně pokračující vlastnické změny. Ale největší událostí je podle mě zánik české verze časopisu Bravo. Ukazuje to mediálně konzumní preference nejmladší generace. Pro tisk to je velmi špatná zpráva. Symbolem loňského mediálního roku je pak pro mě příběh Aylana Kurdiho, příběh jeho fotografie, příběh jeho otce a příběh toho, jak všechny tyto věci media uchopila. V tom je vše. 

2.) Podle mě to bude rok 2016 rokem velkého zpytování svědomí. Myslím, že přijde velký obrat v přístupu k migrační krizi a veřejnost v celé Evropě se začne ptát, proč media tak intenzivně tlačila proiimigrační ideologii. V Německu už to začalo. Mají tam na to takové pěkné slovo: Lügenpresse.

3.)  Přál bych si, aby co nejméně dobrých novinářů odcházelo z mediální branže.

 

 

René Zavoral, náměstek pro program a vysílání Českého rozhlasu

1.) Symbolem událostí mediálního světa v loňském roce je podle mého názoru jednoznačně bezprecedentní teroristický útok na redakci satirického časopisu Charlie Hebdo. Masakr, při kterém zahynuli redaktoři, karikaturisté i šéfredaktor, tehdy bolestně zasáhl nejen všechny novináře, ale otřásl i širokou veřejností na celém světě.  Byl vnímaný jako útok na svobodu slova, na samotnou podstatu demokracie a hodnoty, na kterých vystavěla Evropa svou svobodnou a pluralitní společnost. Naneštěstí pak během roku následovaly ještě krvavější útoky, které vyvrcholily listopadovou tragédií opět ve francouzské metropoli.
 
2.) Nejen před českými médii, ale i těmi světovými bude stát v roce 2016 řada výzev. Patřit mezi ně bude nepochybně to, jakým způsobem se žurnalisticky vyrovnat s pohledem na uprchlickou vlnu, která stále míří do Evropy, jak uchopit komplikovaný konflikt v Sýrii či na Ukrajině. Mým přáním je, aby v mediálním světě platily a byly podporovány obyčejné zásady, kterými by se měl každý novinář řídit: nestrannost, objektivita, vyváženost. Média jsou tradičně označována jako „sedmá velmoc“, tím spíš by měla dbát na to, aby svůj vliv na společnost uplatňovala a rozvíjela v tom dobrém slova smyslu a pomáhala veřejnosti s orientací ve světě, událostech či názorech.
 
3.) Určitě bych uvítal, abychom mohli lidem přinést více pozitivních zpráv než v roce 2015. Pro samotný Český rozhlas bych si pak přál, aby byl v příštím roce zdárně dotažen legislativní proces, který by pomohl k odstartování rozhlasového digitálního vysílání. Chtěl bych také, aby kromě rozvoje digitalizace úspěšně pokračovaly i všechny naše programové projekty. Mezi ně patří zejména nová stanice mluveného slova ČRo Plus, která se zabývá analytickou publicistikou pro náročnější posluchače. Přeji si také, aby Český rozhlas dobře plnil svou roli média veřejné služby a byl nadále vnímán veřejností jako médium s kvalitním programem a exkluzivními pořady i jako zdroj důvěryhodných a vyvážených informací.

 

První díl naší ankety najdete zde. Třetí zveřejníme ve středu. 

Podobný obsah