Studio Kamarád slaví pětatřicet let své existence

4.1.2016 16:24

Již pětatřicet let patří v České, respektive v Československé, televizi nedělní ráno dětem. V lednu 1981 byl totiž odvysílán první díl Studia Kamarád, který zahájil tradici, jež dnes představuje přes pět tisíc hodin dětského nedělního programu a jejíž součástí jsou ikonické loutky a kulisy vycházející z návrhů Stanislava Holého. Pořad, který se ve vysílání objevoval pod různými jmény i po revoluci, se ke svému původnímu názvu vrátil před pěti lety. Diváci si jej nyní mohou v premiéře naladit každou neděli od 7:30 na ČT :D a ČT2. Na výročí upozornila na svém webu Česká televize. 

Studio Kamarád se divákům Československé televize poprvé představilo 4. ledna 1981 a vysíláno bylo až do října 1990, kdy se v porevoluční době pro nedělní dětské pásmo hledaly nové názvy, například Studio Rosa, Pohádková půda či Hřiště 7. Pod staronovým názvem Studio Kamarád se nedělní vysílání na obrazovku znovu vrátilo 1. ledna 2011 a dnes patří mezi nejoblíbenější dětské pořady České televize.

 

Studio Kamarád a Štěpánka Haničincová (Foto: Zuzana Kovaříková/ČT)

 

V době svého vzniku bylo Studio Kamarád v Československé televizi prvním uceleným pásmem pro děti. Přelomové bylo zejména tím, že děti přímo zapojovalo do svého programu a zaměřovalo se na situace, které prožívaly v běžném životě. „Věnovat dětem souvislou vysílací plochu, vést s nimi dialog, netvářit se, že všechno víme, ale nabízet jim to, co si myslíme, že je dobré, nepodceňovat je a vědomě jim nelhat. A také je nenutit, aby se dívaly na všechno, ale naopak jim říkat, že dívat se na televizi znamená vybírat si,“ tak popisuje hlavní zásady Studia Kamarád jeho první moderátor a jeden z autorů celého konceptu Jiří Chalupa, který se na vysílání Studia Kamarád v České televizi podílí dodnes. „Většina rodičů tehdy Studio Kamarád vítala, spousta z nich se stala jeho pravidelnými diváky. Co může být taky lepšího, než se dívat na televizi spolu s dětmi. Objevovaly se ale nezřídka i ohlasy negativní. Plynulo to hlavně z toho, že tenhle pořad stál důsledně na straně dětí. My jsme dospěláky běžně přímo oslovovali a často jsme je dokonce kárali. A něco takového spousta dospělých prostě neunese,“ říká Jiří Chalupa. Podle něj se ani tehdejšímu dětskému pořadu nevyhnuly politické tlaky, i když nebyly tak silné jako u vysílání určeného pro dospělé. „Vyloženě absurdní byl třeba zákaz vysílání pohádky, ve které se objevil ohýnek, v den, kdy bylo výročí upálení Jana Palacha,“ vzpomíná na webu ČT Jiří Chalupa.