03.01.2017, 09:23

Markíza byla první den bez terestriálu, TV JOJ tak porazila komerčního lídra. Půjde o dlouhodobý trend?

Markíza byla první den bez terestriálu, TV JOJ tak porazila komerčního lídra. Půjde o dlouhodobý trend?

Turbulence na televizním trhu byly po odchodu Markízy z terestriálu očekávané. Otázkou zůstává, jestli jde o výkyv, nebo čeká slovenský televizní trh nová etapa.

Mnozí diváci, kteří na přelomu kalendářního roku sledovali Markízu, mohli být poněkud zaskočeni, po půlnoci už totiž nemohli televizi naladit "přes anténu". Od prvního ledna se dlouhodobá jednička na trhu nešíří bezplatně – tedy prostřednictvím terestriálího vysílání.

 

„Bylo to ekonomicky nevýhodné“

Markíza se tímto krokem rozhodla upřednostnit efektivitu. Terestriál, který doposud platila, pro ni však efektivní nebyl. „Z naší strany jde zejména o ekonomické rozhodnutí,“ uvedl generální ředitel televize Markíza Matthias Settele.  

Neoficiální suma, kterou platili za terestriální vysílání, se pohybuje kolem 5 miliónů Eur ročně (cca 135 miliónů Kč).

Markíza si od nového roku zvolila cestu, kterou preferuje i její vlastník společnost CME. Christoph Mainusch, šéf společnosti chce zpoplatnit obsah, který provozovatelé distribuují konečným zákazníkům. Znamená to přechod z volně šířeného vysílání k zpoplatněnému byznysu.

 

„Turbulence jsme očekávali“

Rozhodnutím odejít z terestriálního vysílání přišla Markíza o 12% diváků. Pokud by se něco podobného odehrálo v minulosti, kdy byl náskok lídra trhu před konkurenční TV JOJ výraznější, nebyl by to natolik závážný problém.

V čase, kdy jsou ratingy komerčních televizí blízko u sebe, to nemusí být pro Markízu v rámci sledovanosti vůbec dobré. Už v minulosti TV JOJ atakovala televizního lídra ve sledovanosti hlavních zpráv i ve sledovanosti jiných nezpravodajských relací.

Markíza aktuálně vsadila na silnější program, v němž slibuje více filmových premiér. Už koncem roku promovala premiéry, snažila se tak přilákat nové lidi, kteří nejsou v terestriálu.

 

 

Jak přiznává šéf Markízy, s výkyvy na začátku roku počítají.   

Markíze se první den bez terestriálu nedařilo. Dlouhodobý televizní lídr skončil na druhém místě, přičemž TV JOJ vedla v průběhu celého dne stejně jako v prime time. V hlavním vysílacím čase dosáhla skupina JOJ na podíl 31,7% v univerzální cílové skupině, skupina Markíza zaznamenala jen 22,3%.

Rozdíl na celodenním trhovém podílu nebyl až tak výrazný - skupina Markíza zaostala za JOJ Group o 3,2 procentuálního bodu.

Rozhodnutí Markízy opustit terestriál spustilo další kroky na televizním poli. Součástí změny je i vyjednávání o nových cenách s operátory a jinými provozovateli vysílání. Mluví se dokonce i o úpravě panelu peoplemetrového měření.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.