28.07.2016, 16:04

Dezinformátoři.cz: Nejvlivnější český dezinformační web jsou Parlamentní listy

Dezinformátoři.cz: Nejvlivnější český dezinformační web jsou Parlamentní listy

V České republice funguje na sto dezinformačních webů, aktivních jich je pak podle think tanku Evropské hodnoty devětatřicet. Na dnešní tiskové konferenci představil Jakub Janda, zásupce ředitele think tanku Evropské hodnoty a vedoucí strategického programu Kremlin Watch „Dezinformační ekosystém“, který ukazuje jakým způsobem funguje česká dezinformační scéna.

Tým Kremlin Watch sleduje tzv. českou dezinformační scénu od podzimu 2015, podle jejich odhadu se přímou dezinformací na české online scéně zabývá pravidelně a systematicky zhruba sto osob, přičemž identita je známa jen u třetiny z nich.

Většina českých dezinformačních webů je netransparentní, u většiny z nich není možné zjistit provozovatele, skutečné autory ani finanční zdroje. V případě webů, u nichž jsou autoři textů nebo provozovatelé známí, lze zaznamenat hustou personální provázanost. Provázané jsou weby i obsahově – málokterá dezinformace se objeví jen na jednom nich. Vzájemně je mezi sebou přebírají (někdy s úpravami, většinou ale bez nich).

Podle aktivistů z Kremlin Watch je alarmující, že jedna čtvrtina dotázaných obyvatel České republiky více důvěřuje „alternativním médiím“ (konkrétně Parlamentní listy, AC24.cz, PrvníZprávy.cz), než k tradičním médiím (Česká televize, Český rozhlas, či deníky Právo nebo Hospodářské noviny). Data vychází ze sociologického průzkumu agentury STEM – kompletní výzkum agentury bude zveřejněn počátkem letošního podzimu.

 

Tereza Svobodová a Jakub Janda na dnešní tiskové konferenci (Foto: MediaHub)

 

Nejnebezpečnější dezinformační weby

Za nejnebezpečnější označil tým Kremlin Watch pětici webů – AC24, Sputnik Česká republika, Svět kolem nás, První zprávy a Aeronet. Tyto weby prý tvoří jádro České dezinformační scény a aktivně se podílejí na tvorbě dezinformací. Do šestice nejvlivnějších zařadili i web Parlamentní listy, který podle nich slouží jako hlavní a nejčtenější nosič pro české dezinformátory.

Čtenost Parlamentních listů podle měření NetMonitoru překročila v červnu půl milionu reálných uživatelů. Tento web umožňuje dezinformátorům vystoupit mimo své čistě konspirační či dezinformační kruhy, na Parlamentních listech se  systematicky objevují parlamentní politici, jen za červen zaznamenal tým 33 politiků, kteří poskytli Parlamentním listům rozhovor – jsou mezi nimi zastoupeny všechny parlamentní strany s největším podílem ČSSD (11) a ANO (6).

Podle výzkumu Masarykovy univerzity jsou: „Parlamentní listy vnímány jako přechod mezi seriózními médii a šedou zónou prokremelské manipulace. Podle našich dat jsou ale co do obsahu stejné jako například AC24 a s manipulativními technikami se u nich setkáváme dokonce častěji než třeba u Sputniku. Což je o to vážnější, že čeští politici je vnímají jako standardní prostor pro svoji prezentaci.“

Dále Masarykova univerzita poukazuje na jejich práci se zdroji: „Zatímco průměrně zkoumané (dezinformační) portály odkazují na zdroje v 75 procentech případů, u Parlamentních listů je to jen 40 procent.“

 

Podle Dezinformačního ekosystému se dezinformátoři dělí do dvou základních skupin – na samotné tvůrce dezinformací a na nosiče dezinformací. (Zdroj: Think-tank Evropské hodnoty)

 

Přebírání textů 

V "oboru dezinformace" vyniká podle aktivistů zejména web PrvniZpravy.cz. Pro vytváření seriózního dojmu přebírá texty předních politiků a často bez jejich vědomí je přetiskují jako autorské. Fakticky tak lze na tomto webu najít komentáře premiéra a ministrů, které na čtenáře působí, jako by byly napsány přímo pro PrvniZpravy.cz.  „Když jsme na jaře 2016 přední politiky upozornily na tento fenomén, například KDU-ČSL začala podnikat kroky, které vedou k situaci, že se na PrvniZpravy.cz texty pod jmény lidoveckých politiků objevují již jen zřídka,“ uvedl tým Kremlin Watch. A dále vyzývá všechny demokratické politické strany, aby se proti této neférové praktice vymezily a požadovaly stažení rozhovorů z tohoto dezinformačního webu.  

Přebírání textů se v některých případech děje podezřele často - na konspiračním webu ProtiProud tak lze najít desítky textů se jménem experta ODS na školství Václava Klause mladšího. Na dalším dezinformačním webu Vlastenecké noviny se dají najít desítky textů ekonomického experta ODS Jana Skopečka.

 

Osobnosti české dezinformační scény a seriózní média 

Důležitou osobností české dezinformační scény je podle týmu Kremlin Watch vydavatel AC24 Ondřej Grešl, který mimo jiné vydává časopis Vědomí a Svět kolem nás. Jeho projekty se většinou pokouší prokremelská dezinformační sdělení maskovat za ezoteriku.

Dále se na dnešní tiskové konferenci Kremlin Watch snesla kritika na hlavu ředitele Českého rozhlasu, který zasedal v porotě tzv. Krameriovy ceny. Označili to za největší infiltraci dezinformátorů na pole seriózní žurnalistiky.

Zásadní roli hraje prý i osobnost prezidenta Miloše Zemana. Dezinformátoři. cz jej dokonce označili za trójského koně Ruské federace. Většina dezinformační scény se prý pasuje do role jeho obránců a jeho vyjádření jsou na dezinformační scéně pravidelně rozpracovávána.

Tiskový mluvčí prezidenta republiky se v reakci pro iDnes.cz již stihl vůči tomuto prohlášení ohradit a označil výsledky analýzy za bezobsažné žvásty a vnímá ji jako součást kampaně proti hlavě státu.

Podle týmu Kremlin Watch pak dezinformačním webům napomáhají i seriózní média: „V dubnu 2016 Jan Petránek několikrát tvrdil, že Vladimir Putin musel zabrat Krym, jelikož si tam FBI a CIA stavěly své základny. Doposud nedokázal toto tvrzení pocházející z konspiračních serverů doložit. Jan Petránek přitom stále spolupracuje s veřejnoprávním Českým rozhlasem,“ uvedla dnes Tereza Svobodová 

Podle slov Jakuba Jandy pak není problémem proruské zaměření sledovaných webů, problémem je vytváření a šíření dezinformací. Na otázku jestli v Česku působí probruselské nebo proamerické dezinformační proudy odpověděl, že mu není známo, že by západní státy vytvářely dezinformační mechanismy, jak  tomu je v případě webů šířících ruskou propagandu, jako například Russia Today, kde existují i výpovědi jejich zaměstnanců, jak takové mechanismy fungují.

Celou prezentaci projektu Kremlin Watch lze nalézt zde. 

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.