Šéf Xman.iDNES.cz: Weby pro muže většinou uvízly ve stereotypu - modelky, drahá auta a příšerné tchýně

5.10.2016 08:32

David Lorenc stál u začátků Xmana v roce 2007 a je mu stále věrný. Jak vidí šéf sekce webového portálu iDNES.cz pro muže své čtenáře? Co rádi čtou, co je přitahuje a jak se to mění v průběhu času? A fungují stále na muže odhalené modelky na internetu, i když je o pár kliknutí dál k dispozici nekonečné množství volné pornografie? 

 

Při pohledu na čísla NetMonitoru je rozdělení sil na webu v oblasti lifestylu pro muže poměrně jasné. Xman.iDNES.cz má z počítačů něco málo přes tři sta tisíc unikátních uživatelů, dvojka na trhu jenpromuze.cz skoro dvě stě tisíc reálných uživatelů, trojka prochlapy.cz přes sto tisíc, ostatní už jsou prakticky zanedbatelní. S těmi čísly jste asi spokojení.

Vše může být lepší. Nicméně nejde jen o čísla, ale i o to, co je s sebou nese. V našem případě je to obsah, který se vyhýbá košilatosti, prvoplánovitosti, sexismu. Nepatříme do kategorie pánských webů, které stojí na galeriích sexy zadečků celebrit v tangách. Nepatříme tam schválně.

 

Přesto s nimi ale musíte soupeřit. Nepřipravujete se tak o čtenost?

Vznikli jsme jako první web pro muže v Česku, měli jsme čas oslovit čtenáře jako první, vybudovat si základnu a taky jsme měli prostor na ladění, hledání, rozvíjení se. A samozřejmě, máme velkou oporu v tom, že patříme k iDNES.cz a máme prostor na jeho homepage.

 

Co vývoj Xman.cz přinesl?

Nejzřetelnějším formátem, který se na Xman.cz objevil vlastně skoro sám od sebe, ale zakořenil, jsou profily osobností a událostí. Dnes jsou vlajkovou lodí webu, která stojí spoustu práce, ale čtenářům k Xman.cz patří. Čas od času sami píší návrhy, tipy, komu věnovat text. Až postupem času jsme začali pracovat s cykly, seriály. Tím nejrozsáhlejším byla Škola síly, která čtenáře systematicky, pečlivě prováděla od cviků v kanceláři na korekci základních problémů produkovaných sedavým stylem života přes cvičení s vlastní vahou až po kettlebell a velkou činku. Dosáhla ke třiceti videodílům. Postupně se na stránkách objevily seriály jako Silné ženy historie, Boxeři za ploty koncentráků, Extrémní gastronomie, Krimifilmy podle reality, aktuálně například Drsná vězení.

 

David Lorenc stál u začátků Xmana v roce 2007 a je mu stále věrný (Foto: MAFRA)

 

 

Mužské magazíny, jak tištěné, tak webové, vždy hodně stály na erotice. Pořád to tak je?

Erotika k pánskému magazínu přirozeně patří. Ale i tady je třeba ostražitost. Je velmi snadné ji přeceňovat a ještě snadnější je dopustit, aby se z erotiky stala trapná oplzlost.

 

A kliká se?

Je to svým způsobem jistota, standard, na který je spolehnutí. Ale jsou články, které udělají mnohem vyšší čísla. Výsadní postavení má samozřejmě naše letitá, tradiční spolupráce s kalendářem Pirelli, která s sebou nese každoroční dražbu jednoho exempláře. To je i příklad toho, jaký pohled na erotično a ženskou krásu do pánského magazínu podle nás patří. A svoje místo v něm má jistě i sex, ale opět je dobré mít na zřeteli, že i o něm se dá psát zajímavě, netuctově a kultivovaně.

 

Zůstanu ještě u těch erotických fotek. Většina webů dnes získává výrazný počet čtenářů z Facebooku. Jenže Facebook dost tvrdě právě erotické fotky a témata postihuje. Třeba si na posty s takovými články nemůžete zaplatit reklamu.

Také nám Facebook náš profil zařízl právě kvůli erotické fotce. V tuhle chvíli se tak naše články sdílí na Facebooku jenom přes profil iDNES.cz, kam se, samozřejmě, vybírají jiná témata. I takových ale máme dost.

 

 

 

 

Měl-li byste Xman.cz porovnat s konkurencí, jak na to jde ona?

Myslím, že se u ní vlastně nic nemění, jde na to pořád stejně. Zavřela se ve stereotypním pohledu na gender, muže i ženy, a z onoho rámce se nedokáže vymanit. Proto šlape na místě, ta produkce je tatáž jako před pěti lety, před deseti, patnácti lety. Teď letí fotky z Instagramu a jiné modelky než tehdy, ale to je v podstatě jediná inovace. Jinak je to opakování téhož.

 

Nepatří ale k pánskému magazínu velká prsa, rychlá auta a vtipná videa, nescházejí vám?

Nějaké pánské magazíny si s tím dočista vystačí. Mužský svět je proto vyplněný zlomyslnými tchyněmi, holkami, co se nechají sbalit na rychlou káru, a pak naopak těmi, co si neholí nohy, manželkami, co patří k plotně, a zaručeným návodem na to, jak být alfa samcem v pěti krocích. To ale znamená, že je to svého druhu vězení, musejí se v tom točit pořád dokola, a tahle karikatura jim potom samozřejmě stanovuje dost úzké hranice. A ty vylučují jakýkoli zajímavější obsah. K takovým věcem poté nemůžete ve vydání jen tak přilípnout Erdoganův profil. Takže končíte u toho, že příště budou místo neoholených nohou nenalíčené celebrity či co. Jiná variace téhož. Tenhle stereotyp je tedy cesta, na níž nasbíráte jistou sumu „zaručených“ kliků, máme-li se na to podívat z čistě počítacího hlediska, ale je to cesta velmi úzká a lemovaná vysokým plotem, spousta čtenosti leží mimo ni, k ní se z ní však dostanete jen velmi, velmi těžko. Navíc je to žurnalistická fikce, protože každý ví, že reálný svět je docela jiný. Je to zřejmé šizení mužského světa, takže je očividné, že to čtenáři nemůže stačit. I proto, že to o tom, jaký ten svět, jemuž říkáme mužský, vlastně vůbec je, zhola nic neříká.

 

Jaký podle vás tedy je?

Rozhodně se mění. Takže k němu patří otevřenost. Xman.cz je pro muže, kteří se nebojí výzev, mají odvahu a sílu na vlastní, kritický rozum, mají rádi svižnější čtení, ale rádi si přečtou i komplexnější texty o výrazných osobnostech, společnosti, historických událostech. A mají kuráž na to, nebýt zajatci mýtů a tabu, jak v sexualitě, tak ve vztazích. Nakonec, poutavě a na úrovni se dá psát i o trendech v pornobyznysu, v zahraničí to mnohdy dělají bývalé sexuální pracovnice s vystudovanými univerzitami, a bez moralismu se dá psát i o tom, proč a jak se mění role muže a ženy. Není to vždy lehké, ale chytrý pánský web by se neměl bát. Měl by mít sebevědomí i na tohle.

 

Mají muži raději brunety, nebo blondýny?

Na tuhle zásadní investigativu se specializují jiní.

 

 

Web Xman.iDNES.cz vydává mediální dům MAFRA, stejně jako web MediaHub.cz.  

Podobný obsah