07.07.2016, 08:29

Vladimír Houba: Příští rok bude v internetové reklamě celosvětově víc peněz než v reklamě televizní. V Česku si na to ještě počkáme

Vladimír Houba: Příští rok bude v internetové reklamě celosvětově víc peněz než v reklamě televizní. V Česku si na to ještě počkáme

Vladimír Houba zajišťuje aktivity společnosti RTB House zaměřené na personalizovaný on-line marketing a Real-Time Bidding (RTB) nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Maďarsku, Slovinsku, Chorvatsku, Srbsku, v zemích Pobaltí, Rumunsku, Bulharsku a Řecku. Úměrně tomu je poněkud hůře zastižitelný.

 

Nebylo by, Vladimíre, jednodušší starat se o jednu zemi?

Bylo, ale takto je to podstatně zajímavější. Česko je malé, Internet je globální a internetová reklama je tím pádem také globální. Technologie i postupy zůstávají, mění se jenom místní zvyklosti, ale výsledek je nakonec všude stejný. Internet spojuje, prodává, pomáhá podnikat.

 

Název RTB House vzbuzuje dojem, že společnost řeší pouze malou část reklamy na Internetu.

Vzbuzuje, a přitom jako specialista RTB House řeší hodně specifickou oblast primárně výkonnostního remarketingu, kde se RTB využívá především na nákup reklamního prostoru. Dnes ale není možné dělat jenom RTB, byť to, co děláme, včetně našich technických řešení, je právě na možnosti nákupu a distribuce v reálném čase založeno. RTB je částí online reklamy, ale v kombinaci s dalšími aktivitami může být klíčem k úspěchu.

 

Té, která by měla celosvětově překonat v penězích reklamu televizní?

Ano, i tak by se to dalo říct. Není tomu tak ve všech zemích, ale ano, čerstvé odhady říkají, že příští rok bude v internetové reklamě celosvětově víc peněz než v reklamě televizní. Objevují se tam částky jako 200 miliard dolarů a předpovědi dalšího prudkého růstu.

 

Což ale v Česku moc neplatí.

Moc ne. V Česku sice internetová reklama stále roste, ale řečí čísel i pocitu je to poněkud pomalejší. Předpověď 11% růstu vůči loňsku je menší, než třeba v sousedním Polsku. A to přitom právě internetová reklama v Polsku je oproti té české dost pozadu.

 

Pozadu? V čem?

Třeba vysokým podílem klasických inzerátů, tedy toho, co v internetové reklamě označujeme jako řádkovou inzerci. Polsko ale meziročně rostlo o 18 procent, v USA dokonce mírně přes dvacet procent. Ale třeba zrovna v USA předběhla internetová reklama tu televizní už někdy před třemi lety.  

S různým tempem růstu i různým poměrem internetové reklamy vůči těm ostatním se setkáváme prakticky všude. A čím více jdeme na východ, tím větší je šance, že narazíme na země, které toho mají ještě více co dohánět.

 

 

 

Můžeme se ještě vrátit k Česku?

Klidně, proč ne. RTB, o kterém byla řeč před chvílí, je jednou z nejrychleji rostoucích kategorií internetové reklamy, ale se 198 miliony korun v roce 2015 rozhodně jenom malou částí. Co je podstatnější je, že jsou zde další dvě rychle rostoucí kategorie. Mobilní display, rostoucí jen mírně pomaleji než RTB a video reklama, rostoucí pro změnu o malinko rychleji, ale už přesahující jednu miliardu ročně.


Jednu miliardu z?

Z patnácti miliard korun, šestnácti předpovídaných SPIRem pro příští rok. Pokud se podíváme na to, jak na video reklamu tlačí třeba Facebook a jaký důraz na ni kladou v USA a dalších zemích, tak bychom asi měli hodně přemýšlet nad tím, jak si zajistit, aby nám, a tím teď myslím hlavně inzerenty, neujel vlak. Byť vedle inzerentů je to i o vydavatelích, potřebují místo, kde lze video reklamu prodávat.

 

Neřeší vydavatelé spíše něco jiného? Blokování inzerce?

Řeší, ale to je něco s  čím je nutné se naučit žít a počítat s tím. Stejně jako s řadou dalších věcí, které reklamu v některých sítích provázejí - viditelnost inzerátů, to, jak počítat přehrání videa, adware atd.. Tohle všechno jsou mimochodem významově různě problematické věci, ale ta nejvíce problematická je stále před námi. Jak se vyrovnat s tím, že Internet se přelévá z obrazovek osobních počítačů na displeje mobilních telefonů.

 

To je problém v čem?

Možná ani ne tak problém jako spíš výzva. Lépe se naučit cílit i s ohledem na samotné uživatele a nutnost je neodrazovat. Více využít možnosti programatické inzerce, přestat myslet v roky starých schématech tisíců zobrazení. Vyrovnat se s pozicí mobilního Internetu a mobilních aplikací, kde je těžké uživatele najít, oslovit a udržet.  Nemluvě o sociálních sítích, stačí se podívat na Facebook, který stále úplně nepřišel na to, jak vlastně své inzertní aktivity a sítě udělat, aby to správně fungovalo.

 

Celý svět je hezký trh, ale co s tím Českem teď?

Český trh je relativně malý, ale důležitější je to, že marketéři využívají ve své každodenní práci poslední trendy a nástroje. Řešení založená na výkonu jsou stále populárnější a ukazují, že nerozhoduje velikost země nebo počet uživatelů, ale spíše snaha o dobré zacílení a naslouchání cílové skupině.

 

Kdy v Česku bude Internet jedničkou v obratu v reklamě?

V prostředí, které prochází tak rychlým vývojem, je těžké dělat tyto předpovědi, ale můžeme si být jistí, že dokonce bez vedoucí pozice v oblasti online reklamy jsme na správné cestě k dosažení dobrých výsledků a ke zlepšení efektivity našich kroků.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.