03.04.2017, 07:49

Šéfredaktor Expresu: U nás s celebritami nemusíme být v příštích pořadech za dobře, nemusíme s nimi dělat PR, řešit novou plastiku a podobné hlouposti

Je jasné, že kontroverze rovná se zábava, ale nepřehánějí to někdy bulvární redaktoři? Jak vznikají nové kauzy, kdo vybírá témata a o pořadu Telebrity, jsme mluvili s šéfredaktorem Expresu Petrem Konečným.

Šéfredaktor Expresu: U nás s celebritami nemusíme být v příštích pořadech za dobře, nemusíme s nimi dělat PR, řešit novou plastiku a podobné hlouposti
Zdroj: Osobní archiv

Jste spokojení s uplynulým rokem?

Do konce roku 2016 jsme měli cíl dosáhnout milionu reálných uživatelů, což se nám podařilo už v srpnu a od té doby se nad milionem držíme. Navíc Expres dospěl, je zakotvený mezi předními hráči a ve svém segmentu hraje významnou roli. Daří se nám i obchodně, klienti už nás vnímají jako projekt, který uspěl, což je pro nás moc důležité. Nyní směřujeme do bodu, kdy si na sebe dokážeme i vydělat, což v rámci internetového inzertního trhu dnes není úplně jednoduché.

Samozřejmě se nám zvedá návštěvnost a další ukazatele – lidé se často vrací, tráví u nás více času a získáváme další fanoušky.Tam kde teď Expres je, se nedostal jen tak. Vždycky musíte použít všechny chytré marketingové nástroje, ať už se to někomu líbí nebo ne, ve skutečnosti jde všem o jedno – mít dobrý obsah a mít čtenáře, kteří ten obsah vidí.

Weby dneska často chytají čtenáře přes roztodivné skupiny „Ráno si rád přispím“ a podobně, nepřijde vám tenhle nástroj už za čárou?

My sice takové skupiny nevyužíváme, ale problém v tom nevidím. Na českém Facebooku je 3,5 milionů lidí, kterým se nějakým způsobem snažíte distribuovat obsah. Vždycky se snažíte využít co nejvíce kanálů. Každý se na webu snaží mít co nejvíce kanálů, aby si vytvořil čtenářskou základnu.

 

Tak to vezměme ještě z druhé strany, nemáte někdy pocit, že redaktoři ztrácí při honbě za čtenáři soudnost?

Vždycky můžete předbíhat zprávy z agentur a psát plochou, ověřenou informaci. Třeba že inaugurace proběhne 22. ledna v pátek… Naší snahou je vytvořit téma, které hýbe společností a je zajímavé – tím pádem sledovat to, co se Obamovi povedlo a naopak sledovat i to, co se mu nepovedlo. To vzbuzuje emoce. Když je téma kontroverzní, čtenáři mají chuť se vyjadřovat. Společnost je rozdělená, někdo si myslí, že ta jeho vláda byla v pořádku, někdo na to nemá žádný názor a někdo souhlasí s tím, že ne všechno bylo dobře. A vy musíte být v obsahu tak trochu angažován, protože pokud budete jenom přebírat agenturní zprávy a autoři nebudou názoroví nebo si nebudou vybírat kontroverzní témata, tak neuspějete. Čtenáři k nám nechodí, aby si přečetli, co se stalo ve světě, jaké bude počasí, nebo co se stalo na D1…

 

A proč vás tedy čtou?

K nám přijdou, protože chtějí vědět, co si o tom mají myslet. Znamená to, že se snažíme trefovat do nějaké nálady ve společnosti, snažíme se jim ukázat nový pohled anebo vysvětlit, co si o dané kauze myslet, proč se o té kauze mluví a proč vznikla. Bulvární charakter je často o tom, že to zjednodušíte tak, aby to čtenář zkonzumoval rychle během několika bodů. Samozřejmě, že vám nějaký akademik řekne, že tam něco není úplně přesně, a pak kolem toho vznikne diskuze.

 

Jak vybíráte, o čem budete psát?

Dobré je mít přehled o tom, jaká témata se řeší na sociálních sítích. Pokud si všimnete, že se u příspěvku nějaké známé osobnosti rozvířila diskuze a začne tam boj mezi čtenáři, poznáte, že to lidi zajímá. Takže rádius redaktorů musí být poměrně velký. V jednom rozhovoru jsem četl, že zprávy nevybíráme my, vybírají je čtenáři, ale je to naopak – vy musíte vnímat, co čtenáři řeší. Může vám klidně nějaká kauza utéct, nemusíte být první, ale musíte do ní rychle a dobře naskočit. Musíte vědět, jak s ní dál pracovat, jak ji rozvíjet a co ty čtenáře dál na té kauze baví, abyste ji nevyždímali jako houbu.

 

Expres jste na začátku vystřelili kauzou s Jakubem Jandou, jakou další takhle velkou kauzu jste měli?

Chápu, že kauza Janda je v určitém segmentu významná, ale v tom našem ne.  Vzápětí na to jsme dělali kauzu s fotbalistou Limberským, který řídil v Praze opilý. Myslím, že jsme odvedli velký kus práce v kauze pobodané Anety, kde jsme rozkrývali detaily případu. Její matka se nesmířila s verdiktem policie, že šlo o sebevraždu a na vlastní pěst pátrala dál. Poskytla nám rozhovor, získali jsme určité informace z protokolu, vedli jsme rozhovor s libanonským podnikatelem, který byl jedním z klíčových svědků, což nakonec vedlo k přehodnocení celé kauzy.

Nebyli jsme jediní, ještě se tím zabýval kolega Prchal z Aktuálně, ale sehráli jsme důležitou roli, protože potom se případ znovu otevřel. Bohužel ho dělali téměř ti samí kriminalisté, tak to dopadlo stejně, ale matka Anety to stále nevzdala, a dál to pokračuje. Pro nás jsou obecně dobrá dlouhodobá témata.

 

Jaká třeba?

Před půlrokem jsme rozjeli čtenářské příběhy se službami České pošty, s tím, že nás zavalila lavina dalších a dalších příběhů, tak jsme to rozvíjeli, doráželi jsme na Českou poštu, co s tím hodlá dělat. K tomu se přidaly další kauzy samotných doručovatelek, které jsou nespokojené s podmínkami, ve kterých pracují. Bylo to ještě před stávkou.

Měli jsme také poměrně úspěšné téma, testovali jsme produkty a potraviny, kde jsme zkoumali množství cukrů v různých limonádách a zmrzlinách, velikosti čokoládových tyčinek, nebo třeba kde mají největší párky v rohlíku. A samozřejmě pokrýváme i společenské záležitosti.

 

Už nějakou dobu připravujete společenský pořad o celebritách, jak Telebrity vznikaly?

Chtěli jsme udělat společenský magazín o tom, co se děje v českém šoubyznysu, samozřejmě jsme nechtěli kopírovat známé pořady, které jsou tady několik let, jako je TopStar nebo Prásk. Vsadili jsme na vlastní kreativitu, zveme si hosty do studia, ale především i redaktory, kteří tvoří naše kauzy. Ukazujeme divákům pohled dovnitř redakce na to, jak vznikají určitá témata a články a jak je interpretujeme. Tzn., moderátor zpovídá redaktora, ptá se ho na nějakou společenskou kauzu, třeba rozchod nebo proč je ta a ta celebrita sama, proč odmítá vztah, proč se někdo rozhádal. Myslím, že se dneska už nikdo nechytne s tím, že bude dělat bezduché reportáže z večírku, kde se redaktorka ptá celebrity, jestli si pamatuje, kdy se poprvé opila nebo na nejhorší silvestr a jiné klišé otázky.

Spolupracujeme s Playtvákem a připravujeme pro ně obsah, který předtím neměli. Natočili jsme první dva díly a hned ten první měl přes sto tisíc zhlédnutí, což je super.

 

Dostali vaši redaktoři nějaký trénink, jak se chovat před kamerou?

Ne, šli jsme do toho natvrdo, nechtěli jsme žádné strojené chování, baví mě živost online světa, navíc v televizi tomu občas chybí drive a šťáva. U nás s celebritami nemusíme být v příštích pořadech za dobře, nemusíme s nimi dělat PR, nemusíme s nimi chodit vybírat dečku pro pejska, řešit nové zuby, novou plastiku a podobné hlouposti. Snažíme se to dělat po svém, být nezávislí. Je to kontroverzní, je to na dřeň.Mně to přijde dobré v tom, že se často fabuluje, že bulvár si někdo vymýšlí u stolu a jsou to samé nepodložené věci. A teď jsme přinesli pořad, kde se o té tvorbě normálně diskutuje. Je to trochu americký formát, který tady, podle mě, ještě nebyl.

Máme velké plány na příští rok, chceme mít víc hostů, řešit kauzy přímo přes ně a nechat je vymluvit, pozvat si dva lidi naráz…

 

Mám si to představit tak, že do jednoho dílu pozvete rozhádaný pár?  

Může se to stát. Je to jednoduché – kontroverze rovná se zábava. Musíte být dostatečně vtipní a zároveň přinést kauzu v novém světle.

Lidé si něco přečtou a potom se o tom baví v hospodě nebo doma, vznikají na to různé pohledy a diskuze. A naše moderátorka vystupuje v roli těch žen v domácnosti, nebo těch chlapů v hospodě a doptává se za „tým drbny“.

 

Už jste naštvali hodně celebrit?

Pokud napíšeme nebo řekneme něco, co nechtějí, aby se vědělo, tak jsou naštvaní, ale jsou tu i tací, co na to chtějí dále reagovat a Expres vnímají s určitým respektem, což je důležité.

 

Jak jsou na tom Telebrity se sledovaností?

Jde nahoru. Na to, že jdou lidé po claimech a snaží se překlikávat z jednoho na druhé, tak to není zlé. Využíváme toho a ještě děláme tzv. „vystřihováky“, kdy jednotlivé kauzy z delšího pořadu vystříháme a nabízíme je potom k reedici. Konzumace uživatelů se zkracuje nehorázným způsobem, takže chtějí do minuty všechno...

 

Chystáte nějaké nové video projekty?

Chceme se soustředit na Telebrity, není dobré chytat moc vrabců najednou, je to mladý projekt, takže se budeme zaměřovat jenom na něj.

 

A jaké máte plány a cíle v letošním roce?

V roce 2017 chceme pracovat ještě více na identitě Expresu. Chceme být více autorským webem, nepoužívat agenturní články, minimálně citovat a vybírat nejdůležitější témata, která hýbou českou a světovou masou.

Expres.cz je součástí mediálního domu MAFRA, který mimo jiné provozuje i web MediaHub.cz. 

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.