11.06.2016, 11:16

Karel Křivan: Co nás Trump a Sanders naučili o politickém PR?

Karel Křivan: Co nás Trump a Sanders naučili o politickém PR?

Po tomto týdnu je jasné, že o nejvýznamnější politický úřad na zeměkouli se utkají Hillary Clintonová a Donald Trump. Americké prezidentské volby jsou současně svatým grálem politického marketingu a PR. Vedle hvězd politických v nich září i hvězdy komunikace. Práci volebních týmů jednotlivých kandidátů rozebírají nejen komentátoři významných médií, ale také PR odborníci celého světa. Stejně jako to, co předvedou módní návrháři na přehlídkách v Paříži, New Yorku nebo Miláně se za pár týdnů nebo měsíců objeví v různých obměnách v obchodech celé planety, tak úspěšné nápady z amerických prezidentských voleb se postupně objeví v méně či více zdařilých replikách ve volbách minimálně evropských. Vzpomeňte na první úspěšnou Obamovu kampaň „Yes we can". Její prvky nás provázejí nejen v politickém marketingu dodnes.

V září minulého roku jsem pro Mediahub napsal „A vy se divíte, že se lidem Trump líbí?“. Vše bylo teprve na začátku, primárky ještě ani nevypukly. Mnozí mí kamarádi, zejména ti, kteří znají svět, mi tehdy říkali: „On je jen přechodný jev, počkej až do toho lídři republikánů vstoupí, tak Trump vyšumí. Vstoupili ale do toho voliči a vyšuměli lídři republikánů. A stala se ještě jedna experty neočekávaná věc. Zkušená a akademicko-mediálním mainstreamem demokratů podporovaná Hillary Clintonová dostala v mnoha primárkách výprask od pětasedmdesátiletého Bernieho Sanderse. A co hůř pro PR tým Hillary, na šedovlasého levičáka chodily davy mladých lidí. Nechme volební poradce připravovat finále tohoto amerického příběhu a odpovězme si na jednoduchou otázku. Proč Trump a Sanders uspěli proti vůli mocných svých stran? Protože jsou autentičtí a přinášejí lidem naději.

PR experti si vytvořili pověst lidí, kteří vezmou jakékoli nemehlo a za pomocí tajných praktik z něj udělají kandidáta přijatelného pro veřejnost. Nezáleží na skutečné osobnosti politika, PR kouzelníci z něj jednoduše vytvoří produkt, který se lidem prodá. To funguje do té chvíle, pokud se na scéně neobjeví někdo, kdo to celé odmítne hrát a začne mluvit, tak jak mu „zobák narost“ a říká myšlenky, kterým lidé rozumí a jimž uvěří.

Kombinace prudérní politické korektnosti a sterilního pojetí marketingu vymetla na Západě mnohá témata z televizních studií a veřejných debat tzv. slušných lidí. Jenže lidé nejsou slušní. Prdí a krkají, opíjejí se, líbí se jim krásné ženy a muži, mluví nespisovně a přitom všem chtějí spravedlivou a spořádanou zemi, ve které budou platit stejná pravidla pro všechny. Chcete-li oslovit lidi, musíte proniknout k jejich citům. Stejně jako mezi milenci nejdříve přeskočí jiskra a proběhne divoká jízda, kdy nevíte kde začíná nebe a končí země a až poté si všímáte, jestli ten člověk po sobě uklízí v koupelně. Pánové většinou stejně neuklízí.

Trump i Sanders tyto city Američanů oslovili. Urážet je, znamená nemít respekt k voličům, nezajímat se o důvody prohry konvenční politické kampaně v amerických primárkách znamená jít na porážku při dalších volbách.

V následujících týdnech budeme jistě rozebírat zejména upadající moc tradičních médií a význam přímého oslovení voličů, vlivu sociálních sítí a nutnosti tvorby vlastního obsahu komunikace jednotlivých kandidátů. To vše jsou ale technikálie. Mnohem podstatnější je vstup autentického kandidáta s necenzurovaným slovníkem, který xkrát ulítne, ale lidé mu to odpustí, protože oni také nemluví jako na klasickém divadle. Důležité je, že je dokáže zaujmout, pozornost udržet a chytit je za srdce. Je příliš mnoho lidí, kteří přestali věřit na americký nebo český sen. To nejsou hlupáci nebo xenofobové. Třeba jen s námi nechtějí hrát hru „ukažte mi v reklamě jak mám vypadat a co si mám koupit.“ Nedokáží li budoucí kandidáti věrohodně obyčejným lidem, nejen elitám, dát novou víru ve světlo na konci tunelu, pozvednout je z jejich každodennosti, chcete li zastat se jich, pak jim nepomohou sebeprofesionálnější PR týmy.

Nebo jinak. Úspěšné politické PR současnosti neznamená předělat kandidáta k obrazu experta, ale naopak najít v kandidátovi jeho skutečnou osobnost. Pokud ji nemá, pak ať si najde jiný job. Z tohoto pohledu je Trump a jeho způsob vedení kampaně již vítězem. Protože budoucí kandidáti budou více napodobovat jeho a Sanderse než nudnou Hillary. Ostatně vzpomenete si ještě na jména jeho soupeřů? Zato na jeho kampaň se ani po letech nezapomene.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.