11.11.2017, 19:59

Dokonalý PR tah Mirka Topolánka

Z pohledu PR taktiky to Mirek Topolánek provedl učebnicově. Pár hodin před „deadlinem“ oznámil v Blesku kandidaturu na prezidenta. To, že to udělal na poslední chvíli, má dvojí smysl: jednak na konci října byly volby parlamentní, ten dosavadní prezidentský závod byl opravdu předčasný a zaváněl tím, že jde o jakési předskokany. Jednak v Česku děláme všichni všechno na poslední chvíli a improvizovaně, takže to ani nikoho nepřekvapilo.

Dokonalý PR tah Mirka Topolánka
Zdroj: ČTK/Šulová Kateřina

Poté navíc pronesl několik srozumitelných vět o tom, proč kandiduje a během pár hodin se strhla mela na sociálních sítích. Není podstatné kolik účastníků diskuse pomyslně lomilo rukama, kolik bylo zděšených a kolik nadšených. Důležité je, že se mu povedlo to, co žádnému z dosavadních kandidátů – kromě úřadujícího prezidenta – dokázal vyvolat emoce a stal se tématem volby.

Následuje tisková konference a ve čtvrtek titulní stránka a rozhovor v Reflexu – pro pravicové voliče správně vybraném médiu.

Topolánek pochopil to, co dosud žádný z prezidentských vyzyvatelů: důležití jsou voliči Zemana a ti, kteří volili ve sněmovních volbách Babiše a Okamuru. Kdo uloupne nejvíc z této skupiny lidí, ten uspěje. Antizemanovští ultras se stejně budou muset přidat na stranu prezidentova soupeře v druhém kole. O ně tedy vlastně ani nejde. Antizemanovský mediální tábor podceňuje jednu nenápadnou skutečnost: hodně lidí říká, že Zemana nikdy volit nebude – protože se to tak v salomediahubnech nosí – ale pak mu to tam hodí. Alespoň moje zkušenost v rozhovorech s lidmi z byznysu je taková. To jen na okraj.

Dá-li se volební kampaň přirovnat k šachové partii, pak PR zahájení zvládl Topolánek skvěle. Nyní ho čeká ta těžší část: komunikace s lidmi. Půjde o to, vybrat skupiny, které dokáže přesvědčit a ty správně vybranými sděleními oslovit. Technicky Topolánek nemá problém: je vůdcovský typ, sebevědomý, srozumitelný, tvrdý. Navíc bude mít pro pobavení posluchačů přehršle „historek z natáčení“, zná osobně evropské politiky, zažil světové summity, takže může mluvit o pojmech tam, kde ostatní budou hovořit jen o dojmech.

Topolánkův tým si je jistě vědom klíčové komunikační hrozby a tou je Topolánek sám, resp. jeho dosavadní mediální obraz. To, že součástí jeho týmu se stal Jakub Horák, architekt pirátského komunikačního úspěchu, je jen další ukázkou toho, že to bývalý premiér bude hrát ostře.

Mirek Topolánek není oblíbený, ale je známý. Dva měsíce a kousek do dne D to je asi ta nejlepší startovací PR pozice ze všech prezidentských vyzyvatelů. Protože slovy Járy Cimrmana, ten zbytek je nuda, nuda, šeď, šeď. Která z debat asi přitáhne největší sledovanost: Zeman x Topol, Zeman x Drahoš, Topol x Drahoš? Podle mě ta první. A není podstatné, že v jedné místnosti asi neproběhne.

Každopádně královská disciplína politického marketingu – přímá prezidentská volba – byla odstartována. Napadají mě slova krále Jindřicha Navarského, který suše glosoval svůj přechod od protestantů ke katolíkům slovy: „Paříž stojí za mši“. Co bude asi tou mší v té naší české PR řeži?

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.