10.02.2018, 14:43

Karel Křivan: Z klece k nebesům

Moje generace si asi navždy bude pamatovat básničky a říkanky, které jsme se museli učit nazpaměť v hodinách českého jazyka. Mezi ty ikonické patřila slova Jana Nerudy: „Jak lvové bijem o mříže, jak lvové v kleci jatí, my bychom vzhůru k nebesům, a jsme zde Zemí spjatí.“ Na začátku osmdesátých let měla smutný nádech toho, že asi navždy zůstaneme uzavřeni v kleci Československa, s krátkými výlety na Rujánu či k Černému moři. Ale to při vší úctě nejsou žádná nebesa, že.

Karel Křivan: Z klece k nebesům
Zdroj: ČTK/imago stock&people

Teď již naštěstí, alespoň zatím, můžeme cestovat kam se nám zlíbí a kam nám dovolí naše povaha a bankovní konto. Leč klecí je stále dost. I v tak svobodném a kreativním povolání jako je reklama a PR. Nevím jak vy, ale já se mnohdy v zasedačkách klientů při prezentacích či obhajobách rozpočtů cítím velmi, ale velmi nesvobodně. Ona věta z úst nejvyššího klienta „tak začneme“ mi v uších zazvoní jako zapadnutí zámku kovových dveří a bez ohledu na báječný výhled z kanceláří movité firmy na Hradčany i s Petřínem a Karlovým mostem, se cítím jaksi omezen na pohybu.

Není tomu tak vždy. Jsou klienti, kteří mě dokáží nadchnout a ke kterým se opravdu těším. A i když mám trému, tak takovou tu hezkou, jako když sedím v letadle, které opouští pražské letiště a já vím, že je dobře, že jsem se na cestu odvážil vydat. I když nevím, kde budu příští noc spát.

Takoví klienti jsou pro mě důležití. Mám to jako Saturnin, který „rozzářil se a řekl, že vždycky touží po tom, aby mu někdo dával rozkazy neobvyklého druhu...“. Je totiž obrovský rozdíl, když vstáváte kvůli tomu, že musíte zaplatit faktury nebo proto, že chcete jiným dokázat, jak hravě zvládnete úkoly „neobvyklého druhu“. A pak jsou lidé, kteří ani nemusí být klienti, a přesto vám pomohou ráno rychleji vystrčit nohy z postele. Pro mě je takovým člověkem Elon Musk.

Já vím, že spousta mých finančně protřelejších přátel má pochybnosti o ekonomických výsledcích jeho nápadů. Jenže ty nápady jsou ... počkejte si, ještě si počkejte ... le-gen-dár-ní. Vyslat do vesmíru elektromobil Tesla Roadsteru, to je jednoduše PR nápad opravdu k nezaplacení. Jeden se tady pachtí každý den, aby mohl klientovy myšlenky či produkty umístit alespoň na zadní stránku nějakého časáku a tenhle fešák jednoduše pošle auto k Marsu. Zabije tím několik much jednou ranou, jak by řekla teta Kateřina, abychom zůstali u Saturnina. Prosté informace o vypuštění lodi do vesmíru dodá onen vzývaný příběh, změní ji v téma diskusí a otočí tak mediální i veřejný zájem dvakrát až xkrát. Lehkost a rozvernost toho nápadu je úžasná. A přitom tak jednoduchá. Navíc hlavním hrdinou všeho je produkt, jak to tak mají klienti rádi.

Nevím, jakým je Elon Musk klientem. Třeba je to otravný šťoura. Ale pro mě zůstává jedním z mála lidí, kvůli kterým budu oslovovat nové a nové potenciální zákazníky. Protože třeba jedním z nich bude nějaký nový Elon Musk. Nevěřím, že se v jeho zasedačce lidé cítí jako v kleci. A to stačí.

ad


Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.