02.03.2016, 09:30

Brněnští Piráti vyrazili do ulic v "naci páskách". Vedení mediálního odboru se to nelíbí. Ještě aby...

Brněnští Piráti vyrazili do ulic v "naci páskách". Vedení mediálního odboru se to nelíbí. Ještě aby...

Jedním z velice silných prostředků, které umožňují skvělý virální dopad je využít tzvn. trollingu. Pokud trolling využijete správně, zajistí vám zviditelnění jak u vašich příznivců, tak i odpůrců a vyvolá vášnivou diskusi. Vždy je, ale naprosto nezbytné uvědomit si, že trolling je zbraň dvojsečná a pokud není zvládnut dokonale, může způsobit nenávratnou škodu. Umělec, který tvoří léta satiristický pořad si může bez problémů dovolit stylizovat se do role Adolfa Hitlera a vášnivě "obhajovat" koncentrační tábory, lidé pochopí z daného kontextu, že se jedná o satiru.

Jenže, když něco takového udělají členové Pirátské strany, aniž by to nějak uvedli, nebo to celé zasadili do kontextu, způsobí to akorát problémy a ostudu. A vybrat si pro satiru (protože jsem skutečně přesvědčen, že Piráti by byli ti poslední, kdo by nacismus jakkoliv obhajoval) takhle silný symbol, který v každém vyvolává negativní konotace, to už je opravdu průšvih. A takový teď Pirátská strana na sociálních sítích má. Včera se Facebookem rozjela tato fotografie:
 

 

Chápu, že něco jako pozitivní PR, práce s voliči a serióznost členů je v případě členů Pirátské strany potřeba brát s velkým nadhledem a sem tam přivřít obě oči... Ale vždy to nejde. Piráti jsou politickou stranou s ambicemi na křesla v parlamentu České republiky a tak by nějaká komunikační osvěta mezi členy nebyla marná. Nemuseli by pak řešit, jak se vypořádají s takovými fotkami. 

Věřím, že celá akce, ze které je tato fotografie, byla pouze žert a parodie, a ne schůzí výboru strany a symbolem změny politického směru. Ale ti, kdo chtějí veřejnost zaujmout něčím takovým, by si měli uvědomit, že podobné fotografie, jistě vytržené z kontextu (což je ale problém většiny komunikačních faux pau) by vznikat neměly. Rozhodně v očích voličů nedodá tato fotografie Pirátům plusové body. V politickém PR neplatí, že špatná reklama je také reklama. Někdo by to mohl Piráty naučit. 
Nevím co si mysleli tvůrci těch "slušivých" pásek na ruku, ale jsou prostě věci o kterých by se mělo žertovat jen v případě, že jste připraveni nést důsledky. Tady jsou ty důsledky bohužel vcelku jasné - všeobecný posměch a poškozené jméno Pirátské strany.
I když je dost možné, že tohle Piráti vůbec neřeší a jsou od reality odtržení ještě více než jsem si myslel. Vede mě k tomu tahle stránka:
 

 

Autoři této, na první pohled, satiristické podsekce pirátského webu, se zaštitují maximální svobodou projevu a tolerance na internetu, a proto jim přijde normální přidávat na tuhle podsekci jakéhokoliv člena jejich diskusního fóra, aniž by brali v potaz, že by to pro něj mohlo být nepříjemné, nebo mít nějaké následky. Prostě jednou jsi Pirátem a tečka, se s tim smiř! Myslím, že by se Piráti měli skutečně vrhnout na vzdělávání svých členů, jinak brzy skončí všem (a hlavně svým voličům) tak akorát pro smích.

 

 

 

Vyjádření Ivana Bartoše, bývalého předsedy a nyní šéfa mediálního odboru Pírátské strany:

1. Fotka se ke mě dostala přes sociální sítě. Zjišťoval jsem její kontext a jsou to rozlišovací pásky pro nějakou pirátskou hru zvanou pubQuiz. To že něco může vypadat jako něco jiného, je fakt.  Moc variací barvy, kruhu a černého symbolu vymyslet nejde. Logotyp České pirátské strany vypadá jak rozložená autodráha.

2. Samozřejmě že kluci věděli, jak může tato akce působit, není to však žádná cílená propagace.V očích řady lidí nás to reálně poškodit může, ale pokud bereme v potaz, že chceme, aby se lidé rozhodovali a volili informovaně a zodpovědně, nepředpokládám, že si to přemýšlivý člověk vyloží tak, že Piráti podporují nebo propagují nacismus.

3. Pokud pamatujete kauzu, kdy jsme v rámci boje proti nesmyslnosti patentování barev a vzorů postavili naše stránky tak, aby vypadaly jako Seznam.cz, řada lidí se ozvala, že jsme stránky sprostě zkopírovali. To, že jsou naprogramované a jedná se o podobný layout (barvy, struktura rubrik a článků) a že se webové stránky nedají zkopírovat jako text CRTL C CTRL V, dojde každému na první nebo druhou dobrou. Michal Feix za Seznamu to tenkrát vzal velmi vtipně a dokonce Pirátům od Seznamu daroval lepší logo - Piznam. To byla cílená kontroverzní kampaň.

Tohle je prostě podle mě něco mimoděk, což  je sice principálně v pořádku, ale v momentně kdy řešíme TTIP, EET, Chovancovu občanku na internet či migrační krizi, je to zcela zbytečné.

V době, kdy si lidi nadávají do nácků a my se profilujeme racionálním přístupem, je to super záminka pro hejtry, opřít se do Pirátů s další kravinou. Cílem manipulativních tvrzení jsme sami o sobě stále a myslím, že nepotřebujeme dávat falešný trumfy proti sobě samým dobrovolně a z vlastní hlouposti.

Mně osobně a za mediální odbor se tohle "vtipkování" nelíbí, a ne kvůli podobnosti s naci páskou. Řada z nás pracuje 7 let na tom, aby lidi pochopili, že Piráti nejsou žádnej úlet, a znám za tu dobu reakce lidí na řadu věcí. Kluci by si měli uvědomit, že jejich "dělám si prdel" a "je to v souladu s programem" nemusí být pochopitelný ani jejich spolustraníkům. Momentálně mám 1000 a jednu jinou věc na práci, než psát odpovědi na něco s čím nesouhlasím, co si myslím ,že kazí práci jinejch lidí a kluky stálo 5 minut vymyslet a 10 minut realizovat. Pokud mi rozumíte.

Lidi ze strany, kterým se podobný vtipy nelíbí i když i ti chápou, že je to extrémní intepretace základních Pirátských principů, se k tomu vyjadřují a věc řešíme diskusí. Pokud však "aktéři" nepochopí, že záminky k dezintepretaci jsou zbytečné, nic jim zakazovat reálně nelze. Kolegové z brněnských Pirátů k tomu vyslovili, několik zásadních a pravdivých postulátů: "Veškerá kontroverze je jen v hlavách jedinců, hledajících senzaci." či " Červenou barvu a kruh si vzit nenechame."  Oba mají pravdu. Ale pravd, kterých je třeba obhajovat, máme více a důležitějších.

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.