12.02.2018, 11:27

Prodeje deníků 2017: Meziroční propad tisku zpomalil, rostly pouze elektronické prodeje

Velké meziroční srovnání prodejů deníků v Česku za roky 2016 a 2017.

Prodeje deníků 2017: Meziroční propad tisku zpomalil, rostly pouze elektronické prodeje
Zdroj: MAFRA

V meziročním srovnání došlo k propadu prodaného nákladu sledovaných deníků o 5,54 procenta. Nejsilnějším měsícem uplynulého roku byl leden následovaný dubnem a zářím, nejméně tisku se prodalo v prosinci a červnu. Vydavatelským lídrem je podle prodaného nákladu placených deníků Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport), následuje skupina Mafra (MF Dnes, Lidové noviny) a Vltava Labe Media (Deník).

Srovnání prodaného nákladu deníků v letech 2015, 2016 a 2017

Zdroj: ABC ČR - kancelář ověřování nákladu tisku

Rok 2017 se nesl v duchu navyšování elektronických prodejů. Z tohoto hlediska lze deníky rozdělit do tří skupin - v první, kde se nacházejí Hospodářské noviny a deník Sport, došlo ke skokovému nárůstu. Druhá skupina se držela při zemi a zaznamenala jen mírný meziroční výkyv. Skupina třetí (Aha! a Právo) elektronickou verzi vůbec nemá.

Elektronické prodeje bývají vnímány problematicky, protože elektronické předplatné často bývá součástí výhodných balíčků (například na Alza.cz), a je otázkou, jestli o tyto de facto zdarma získané noviny má čtenář zájem, či nikoliv. 

​Největší meziroční nárůst zaznamenaly Hospodářské noviny (Economia), které si meziročně polepšily o 5,37 procenta, za nárůstem stojí, jak už bylo zmíněno, masivní nárůst elektronických prodejů, kde poskočily o 52,54 procenta. Na pultech i na poli předplatného deník propadl.

Deník Sport (CNC) zaznamenal meziroční propad o 3,67 procenta. Za jeho dobrým výsledkem také stojí skokový nárůst elektronického předplatného, v tomto případě dokonce o 66,07 procenta. Deníku se poměrně dařilo na poli předplatného, kde klesl o pouhé 0,13 procenta, a na pultech propadl o 9,37 procenta.

Lidové noviny (MAFRA) meziročně klesly o 4,62 procenta, co se předplatného týče, deník zaznamenal mírný pokles o 3,20 procenta, na pultech pak o 10, 84 procenta, nárůst elektronických prodejů nepřekročil jedno procento.

Největšímu odlivu čtenářů čelil v roce 2017 deník Aha! (CNC), který meziročně propadl o 8,89 procenta. 

2016/2017 - prodaný náklad 

Zdroj: ABC ČR - kancelář ověřování nákladu tisku

2016/2017 - pultové prodeje

Zdroj: ABC ČR - kancelář ověřování nákladu tisku

2016/2017 - předplatné

Zdroj: ABC ČR - kancelář ověřování nákladu tisku

Elektronické prodeje - 2016/2017

Zdroj: ABC ČR - kancelář ověřování nákladu tisku

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.