16.04.2018, 08:09

Česká televize vysílala falešné záběry ze Sýrie, raduje se Aeronet. Ruská propaganda se vrátila v kruhu

Dezinformační server Aeronet obvinil ve svém článku Českou televizi z použití falešných záběrů ve zpravodajství. Televize vysílala údajné záběry z Američany bombardovaného Damašku, ačkoliv šlo o video zachycující útok na ukrajinský Luhansk v roce 2015. Podle Aeronetu za tím stojí snaha veřejnoprávní televize zakrýt selhání Spojených států. Realita je však jiná.

Česká televize vysílala falešné záběry ze Sýrie, raduje se Aeronet. Ruská propaganda se vrátila v kruhu
Zdroj: Pixabay

Propagandistický server Aeronet se odkazuje k záběrům, na nichž by mělo být zachyceno noční americké bombardování Damašku.

Nešlo však o záběry Damašku, ale Luhansku v roce 2015. Podle Aeronetu se tímto ČT snaží zakrýt neúspěch amerického úderu v Sýrii.

Toto video má selhání České televize dokazovat:

Podle Vedoucího kolotoče (pseudonym, který používá údajný šéfredaktor Aeronetu) ČT čerpala z Youtube. „Podle všech indicií to vypadá, že Česká televize naletěla těmto hoaxům a převzala tyto záběry z YouTube, aniž by se obtěžovala se čtením komentářů na YouTube,“ spekuluje Vedoucí kolotoče.

Realita je ovšem poněkud komplikovanější.

Naběhli Rusové vlastní produkci?

Česká televize skutečně ve svém zpravodajství k posledním událostem v Sýrii použila záběry, o kterých mylně uvedla, že ukazují bombardování Damašku.

V tomto smyslu jde o editorské selhání. Záběry pocházejí z jiné doby i jiného místa (z roku 2015 z ukrajinského Luhansku) a vyrojily se záhy po americkém útoku na Damašek. Česká televize ovšem jako zdroj nepoužila YouTube, jak tvrdí Aeronet.

Jak je patrno z videa, které ostatně použil i jmenovaný server, ČT věrohodně vypadající záběry převzala z twitterového účtu Murada Gazdieva – korespondenta ruské televize Russia Today.

Sám Gazdiev video stáhl až po nějaké době a následně přidal twít vysvětlující, že šlo skutečně o záběry z Ukrajiny. A doplnil varování před šířením fake news.



Výsledkem je fake news v kruhu: proruský server viní seriózní média z toho, že šíří falešné zprávy opřené o informace novináře z oficiálního ruského média.

Russia Today je sama výkladní skříní ruské propagandy. Její vedení má velmi blízko ke Kremlu a Vladimíru Putinovi. Obsah vysílání těmto faktům také odpovídá.

V tomto případě se zdá, že redaktor ruské, státem placené televize sám naletěl na propagandu. Zda šlo o náhodu, ruskou propagandu či jinou zahraniční propagandu nelze zpětně určit.

V každém případě se tyto záběry z Luhansku šířily po sítích, především pak po Twitteru, i přičiněním novináře Gazdieva velmi masivně. Dostaly se i do řady velkých médií. Nejen do České televize, objevily se například i v americké NBC News.

Autorem textu je Jakub Mikel. Byl publikován na webu Hlídacípes.org - Žurnalistika ve veřejném zájmu

Cookies

Na našich stránkách využíváme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce.