12.06.2018, 12:07

Studie: Tisk čeká propad, výnosy z novin budou ročně klesat o 4,5 procenta

Odvětví médií a zábavního průmyslu v Česku poroste v následujících pěti letech tempem 5 % ročně, nahoru ho potáhne především digitální oblast. Naopak novinám budou příjmy klesat v České republice i ve světě. Vyplývá to ze studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018–2022.

Studie: Tisk čeká propad, výnosy z novin budou ročně klesat o 4,5 procenta
Zdroj: Wikipedia

Trh médií a zábavního průmyslu vstupuje do nové fáze změn. Jednou z nejdůležitějších je klesající význam tradičních zdrojů příjmů a hledání nových. Ve světě se osvědčuje tzv. členský princip, který kombinuje silný vztah s fanoušky s cílením obsahu vytvořeného přímo pro ně na míru. Velkým trendem je také rostoucí význam mobilních telefonů. Globální výnosy z reklamy přes mobilní zařízení letos poprvé překonají výnosy z inzerce přes kabelové připojení na internet.

Trendy v oblasti zábavního průmyslu a médií včetně pětiletého odhadu výnosů této ekonomické oblasti  představil již devatenáctý ročník studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018–2022.

Tisk v Česku

Výnosy z novin podle poklesnou od roku 2017 do roku 2022 z 9,2 miliard Kč na 7,3 miliard Kč, tedy tempem 4,5 % ročně. Čísla táhne dolů především úbytek finančních prostředků z předplatného, který se pohybuje ve výši 11,8 % za rok. Snižují se ale i výnosy z reklamy, a to každoročně o 2,4 %. „Českým specifikem je nízký význam předplatného na financování médií. Zatímco v ostatních zemích Evropy zůstanou výnosy z předplatného vyšší než výnosy z inzerce, u nás bude naopak předplatné představovat jen asi 20 % celkových příjmů,“ uvádí Olga Řehořková, specialistka na média a zábavní průmysl, PwC Česká republika. Propad tištěných časopisů je v porovnání s novinami pomalejší, bude se pohybovat kolem 1,8 % za rok.

Zachrání média digitál?

Online médiím podle studie porostou výnosy do roku 2022 tempem 7 % ročně. Stoupá především důležitost předplatného, noviny za něj utrží každý rok o 12,9 % navíc. Ekonomický význam digitálu je ale v porovnání s tištěnými médii zanedbatelný. Zatímco v roce 2017 činily výnosy tištěných médií celkem 9,2 miliard Kč, online média ve stejném roce vydělala jen 768 milionů Kč. „Online média rostou relativně rychle, bohužel ale z malého základu. Propad tištěných médií tedy výhledově vyrovnat nemohou,“ dodává Olga Řehořková z PwC ČR. Internetovým časopisům se pak daří ještě lépe, jejich výnos se bude do roku 2022 zvyšovat o 13,7 % ročně. Nahoru je táhnou především specializované odborné časopisy pro podnikatele. Stejně jako u novin ale platí, že digitální obsah představuje jen zlomek trhu.

Zdroj: PwC

Výnosy českých tištěných médií v milionech Kč (červený sloupec představuje reklamu, hnědý předplatné)

Knižní trh

V mezinárodním srovnání se v České republice velmi daří knihám. Zatímco v západní a východní Evropě roste tento trh tempem 0,3 % a 0,5 % ročně, Češi za knihy zaplatí do roku 2022 každoročně o 2,3 % více. Prodej elektronických knih se bude dokonce zvyšovat až o 12 % ročně, jeho podíl na celkových výnosech ale zůstane zanedbatelný, v roce 2022 bude představovat pouhých 3,4 %. Většinu růstu tak táhne prodej klasických papírových knih.



Cookies

Na našich stránkách používáme cookies. Slouží ke zlepšení naší práce a vašeho zážitku při čtení Mediahub.cz. Bližší informace naleznete v Pravidlech používání cookies. Zpracování a správu cookies nastavíte přímo ve Vašem prohlížeči.